Co dają różne opony w rowerze
Opony w rowerze to jeden z 3 atutów jakie dają osiągi jazdy rowerem. Osiągi można rozumieć bardzo różnie, gdyż jednym cyklistą zależy na jeździe szybkiej po szosach, innym po mieszanym terenie a jeszcze innym o oponach do ciężkiego terenu bardzo piaszczystego lub o mocne, wytrzymujące duże naprężenia przy skokach z górek.
Opony i ich atuty zależne są od ich grubości, wykonania oraz ich wagi. Najprościej podzielić opony na styl wykonania, czyli zwijane i szyte z wewnętrznym zbrojeniem czyli drutem.
Z stylu zrobienia opony wynika – jaka jest jej odporność na ścieranie i mocniejsze uderzenia. Zwijane opony dobrze zachowują się szczególnie w terenie gdyż są miększe a szyte przez twardszy stelaż nadają się na każdy teren choć powoli zaprzestaje się je produkować, gdyż są droższe i bardziej kłopotliwe w transporcie bo nie da się jej spakować np. do plecaka.
Osobiście polecamy opony zwijane bo są tańsze i bardziej uniwersalne oraz łatwiejsze w obsłudze – choć są bardziej rozciągliwe i mają mniejszą warstwę ochronną niż szyte, które są odporniejsze na przebicia.
Z grubości wynika – im opona jest grubsza tym łatwiej się nią jedzie w terenie ale ciężej po szosie. Grubsza opona jest także odporniejsza na uszkodzenia i zwiększenie ciśnienia przy skokach.
Opony się dobiera do miejsc jakimi się jeździ. Przykładowo osoba jeżdżąca często szosami powinna się zaopatrzyć w jak najchudsze opony, to zapewni jej lekkość w jeździe. Od grubości także jest inny parametr – im węższa opona tym mniejszy bieżnik a im mniejszy to jest bardziej przystosowany do szosy. Grubość opony to główny ich parametr który wychodzi osiągach prędkościowych.
Z ciężaru opony wynika – jak opona się toczy, czy jest to toczenie z szybkim wytracaniem siły czy toczenie zależne od samego koła. Im opona jest lżejsza tym łatwiej się toczy i mniej ucieka energii na jej obrót. Osoby jeżdżące szybko i daleko szukają opon jak najlżejszych a osoby jeżdżące po ciężkich terenach jak najmocniejszej czyli często o dość pokaźnej wadze.
Samo ułożenie bieżnika opony także ma znaczenie – mocno rozwinięte zaczepy na oponie ( gruby bieżnik) nadają się do terenów o nie utwardzonej powierzchni. Opony z bieżnikiem gładkim są idealne do toczenia się po asfalcie, gdyż nie stawiają oporu i nie słychać na nich bicia bieżnika o podłoże.
Istnieją także opony które można nazwać hybrydą – polegają na tym, że opona jest przystosowana zarówno do jazdy w terenie jak i tej po szosie.
Opony te charakteryzują się tym, że mają bardzo mocno wypukły bieżnik czołowy, cienki który jedzie po asfalcie a reszta opony poniżej bieżnika czołowego jest już normalna – górska, czyli szeroka z zaczepami.
Do roweru górskiego spokojnie można zamontować także opony cienkie i zrobić z niego szosówkę bo tak naprawdę jaki jest rower i do czego w dużej mierze dyktują same opony. To działa w taki sposób że z roweru górskiego zrobimy rower do jazdy po asfalcie ale już nie na odwrót. Zapraszamy do pozostałych artykułów.