Co trzeba smarować w rowerze gęstym smarem

Smarowanie roweru smaremRower to urządzenie mechaniczne – które potrzebuje co jakiś czas smarowania. Smarowanie części ruchomych narażonych na obciążenia ma za zadanie wydłużyć żywotność tych części oraz usprawnić ich pracę.

W rowerze jest bardzo dużo różnych ruchomych elementów – jednakże nie wszystkie się smaruje i oliwi a jeszcze mniej smaruje się gęstym smarem. Warto wspomnieć, że są także rowery w których niczego nie powinno się smarować smarami gęstymi – bo maja takie rozwiązania techniczne, że nie jest to wymagane. Warto także dodać, że napędu rowerowego nie trzeba pokrywać smarem ani nawet się nie zaleca – będzie do niego wtedy za mocno przywierać zanieczyszczenie.

Co smarować w rowerze gęstym smarem – w zasadzie są do tego 3 potencjalne miejsca i żadne nie jest na widoku ani otwarte. Do każdego z tych miejsca trzeba się dostać po demontażu części roweru a często demontaż ten potrzebuje specjalnych kluczy rowerowych czy ściągaczy. Czy w danym miejscu się smaruje – czy też nie, zależy od tego co się w nim znajduje w danym rowerze (bo jak wiemy części i ich różnych rodzajów jest duża ilość). Poniżej jest rozbicie na elementy.

Oś rowerowa do korby – ośka rowerowa do korby może być czasami zwana także wkładem suportu (choć ten bardziej powinien odnosić się do zintegrowanego suportu na łożyskach maszynowych). Oś rowerowa to inaczej wał napędowy roweru – do niej mocowana jest korba oraz ramiona korby z pedałami rowerowymi. W środku znajduje się oś (stożek), wianki lub luźno ułożone kulki oraz miski dociskające kulki miedzy osią a miską wraz z pierścieniem kontrującym samoczynne wykręcanie się miski.

W takim wypadku należy posmarować gęstym smarem wianek roweru lub dać lekką warstwę smaru na zgrubieniu opierającym kulki na osi lub wewnątrz miski. Dzięki temu kulki będą mniej wżynały się w elementy metalowe i mniej będą się uszkadzać po przez dostawanie nadżerek. Najlepiej posmarować dobrze wianek i część stożkową opierającą kulki na osi.

Jeśli wewnątrz ramy roweru korba jest mocowana na zintegrowanym wkładzie suportu z łożyskami maszynowymi – wtedy nic tam nie smarujemy. Nie wymaga to od nas żadnego działania, do czasu jej naturalnego zużycia i wymiany na nowy. Jest to jednak z reguły bardzo żywotny element i służby bezawaryjnie prawie zawsze przez wiele lat.

Ośka koła roweru przednia i tylna a dokładnie konusy i wianki – w tym miejscu ośka będzie z reguły prosta bez wybrzuszenia o opierania się o kulki czy wianki. Natomiast kulki są w wiankach lub ułożone luźno i opierają się o wewnętrzna stronę piasty roweru (maja tam swój rowek) oraz tak zwany konus rowerowy. Konus to nakrętka z miejscem do oparcia się kulek toczonych wewnątrz piasty koła roweru. W tym wypadku najlepiej gdy wianek lub kulki są ułożone w piaście roweru, je należy posmarować gęstym smarem i zakręcić konus. Następnie dokręcić podkładki (nakrętki) kontrujące.

Czasami w kole roweru na ośce nie ma konusów ani wianków, mogą być tam łożyska maszynowe. W takim wypadku niczego tam nie smarujemy. Wymienia się tylko łożyska gdy uszkodzą się w działaniu – a z reguły działają one sprawnie przez wiele lat.

Stery roweru – to miejsce o jakim prawie nikt nie pamięta. Znajdują się one w kierownicy a dokładnie to miejsce łączenia rury kierownicy z ramą. Może być tam wianek – lub może nie być niczego takiego. Z reguły jednak jak nic tam nie robimy, to też wszystko działa sprawnie przez bardzo wiele lat. Jednakże jak chce się nasmarować stery – to trzeba rozkręcić korpus do mocowania kierownicy i nasmarować wianek.

Jak widać to są jedyne miejsca gdzie należy coś posmarować na gęsto smarem – jednakże należy pamiętać, że jeśli ma się tam łożyska to niczego się nie smaruje. Warto wspomnieć fakt, że łożyska wychodzą zatem jako najlepsze rozwiązanie – maja najdłuższą żywotność oraz wymagają najmniej konserwacji i zajmowania się nimi.

Jeśli nie ma się łożysk – to niemal w każdym rowerze można wymienić inne rozwiązania na łożyskowe – tylko trzeba to wtedy dokładnie dopasować co do wielkości i szerokości. A więc trzeba wymierzyć miejsca w rowerze z dużą precyzją.

Następnie trzeba wyszukać w sprzedaży łożysk o takich samych średnicach, długościach i parametrach, jak to co się używało tylko w innej formie. To wszystko zapraszam do kolejnych artykułów oraz komentarzy.

Jeden komentarz

  1. Bikerowiski Piła

    Wiele osób wybiera zamiast gęstego też olej. Tylko że on zaczyna z czasem spływać i już wtedy nie chroni. Gęsty smar Towot jest bardzo dobry do osi czy wianków. Raczej nie ma nic lepszego iż takie rozwiązanie jeśli chodzi o długość działania tego bez awarii. Natomiast olejowanie zapewnia lepsze i szybsze toczenie bez jednak wzmocnionej ochrony.

Skomentuj Bikerowiski Piła Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.