Dobra waga roweru – ile powinien ważyć rower

Dobra waga roweruKażdy rower ma inną własną wagę. Jest ona zawsze uzależniona od wielu rożnych czynników. Masa roweru wynika zazwyczaj z rodzaju jego ramy oraz osprzętu jaki jest w nim założony oraz wielkości całej konstrukcji.

Cała masa ma kolosalne znaczenie dla cyklisty na warunki jazdy jak i użyteczności całego sprzętu.

Waga roweru zbyt wysoka znacznie może osłabiać podczas długich wycieczek, bo trzeba pchać dodatkowy ciężar. Szczególnie jest to odczuwalne podczas jazdy pod górę – wychodzi to znaczni ciężej niż na lekkich konstrukcjach.

Także w ciężkim sprzęcie łatwiej mogą krzywić się koła przez dodatkowe kilogramy jakie działają na obręcze podczas jazdy na nierównym terenie.

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że lekkie rowery są łatwiejsze w transporcie a nie tylko samej jeździe. Można je znacznie prościej przenosić czy przechowywać na hakach niż odpowiedniki bardzo ciężkie.

Typowa waga roweru waha się w granicach konstrukcyjnych dla osoby dorosłej od około 13 do 17 kg. Z czego duże znaczenie ma ilość osprzętu na rowerze czyli także jego typ – rowery wykonane z aluminium typu górskiego mogą być lżejsze od trekingu – który ma znacznie więcej dodatkowego sprzętu.

Można także nabyć i znacznie lżejsze rowery od 13 kg, jednakże im mniejsza jego waga to teoretycznie będzie też i wyższa jego cena. Warto zastępować szczególnie ramy stalowe na konstrukcji aluminiowej – to znacznie zmniejsza wagę, także dodatkowy osprzęt taki jak sztyca, kierownica, bagażnik, błotniki, mostek czy nawet klamki hamulców lub ramiona klocków hamulcowych także warto by były z aluminium lub karbonu.

Waga roweru ma zasadnicze znaczenie szczególnie podczas dalszych podróży dlatego warto mieć to na uwadze. Zapraszamy do kolejnych artykułów.

2 komentarze

  1. Sebix pisze:

    Mój pierwszy rower ważył 21 kilogramów, następny już 17 z groszem a kolejny coś około 15. Znajomi maja znacznie lżejsze ale to już też wchodzi w cenę. Główna waga to rama, sztyca, kierownica – jeśli tam jest stal to zawsze będzie ciężko. Dlatego zastępują to często aluminium, choć nie zawsze w sposób udany. Aluminium jak jest niskiej jakości to łatwiej pęka czy się odgina.

  2. Szosowy Marcin pisze:

    Mój rumak waży 14 kg górski oraz 18 turystyczny. Mowie o całym gotowym do jazdy z wyposażeniem. Od dawna doszedłem do wniosku, że w zasadzie im jest on lżejszy tym jest lepszy. Jazd pod górę ciężkim klamotem jest bardzo męcząca. Dawniej jak był lekki to był słabo wykonany i mógł się krzywić. Teraz już praktycznie nie występują tego typu problemy w konstrukcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *