Dobra waga roweru – ile powinien ważyć rower
Każdy rower ma inną własną wagę. Jest ona zawsze uzależniona od wielu rożnych czynników. Masa roweru wynika zazwyczaj z rodzaju jego ramy oraz osprzętu jaki jest w nim założony oraz wielkości całej konstrukcji.
Cała masa ma kolosalne znaczenie dla cyklisty na warunki jazdy jak i użyteczności całego sprzętu.
Waga roweru zbyt wysoka znacznie może osłabiać podczas długich wycieczek, bo trzeba pchać dodatkowy ciężar. Szczególnie jest to odczuwalne podczas jazdy pod górę – wychodzi to znaczni ciężej niż na lekkich konstrukcjach.
Także w ciężkim sprzęcie łatwiej mogą krzywić się koła przez dodatkowe kilogramy jakie działają na obręcze podczas jazdy na nierównym terenie.
Warto także zwrócić uwagę na fakt, że lekkie rowery są łatwiejsze w transporcie a nie tylko samej jeździe. Można je znacznie prościej przenosić czy przechowywać na hakach niż odpowiedniki bardzo ciężkie.
Typowa waga roweru waha się w granicach konstrukcyjnych dla osoby dorosłej od około 13 do 17 kg. Z czego duże znaczenie ma ilość osprzętu na rowerze czyli także jego typ – rowery wykonane z aluminium typu górskiego mogą być lżejsze od trekingu – który ma znacznie więcej dodatkowego sprzętu.
Można także nabyć i znacznie lżejsze rowery od 13 kg, jednakże im mniejsza jego waga to teoretycznie będzie też i wyższa jego cena. Warto zastępować szczególnie ramy stalowe na konstrukcji aluminiowej – to znacznie zmniejsza wagę, także dodatkowy osprzęt taki jak sztyca, kierownica, bagażnik, błotniki, mostek czy nawet klamki hamulców lub ramiona klocków hamulcowych także warto by były z aluminium lub karbonu.
Waga roweru ma zasadnicze znaczenie szczególnie podczas dalszych podróży dlatego warto mieć to na uwadze. Zapraszamy do kolejnych artykułów.
Mój pierwszy rower ważył 21 kilogramów, następny już 17 z groszem a kolejny coś około 15. Znajomi maja znacznie lżejsze ale to już też wchodzi w cenę. Główna waga to rama, sztyca, kierownica – jeśli tam jest stal to zawsze będzie ciężko. Dlatego zastępują to często aluminium, choć nie zawsze w sposób udany. Aluminium jak jest niskiej jakości to łatwiej pęka czy się odgina.
Mój rumak waży 14 kg górski oraz 18 turystyczny. Mowie o całym gotowym do jazdy z wyposażeniem. Od dawna doszedłem do wniosku, że w zasadzie im jest on lżejszy tym jest lepszy. Jazd pod górę ciężkim klamotem jest bardzo męcząca. Dawniej jak był lekki to był słabo wykonany i mógł się krzywić. Teraz już praktycznie nie występują tego typu problemy w konstrukcji.