Jak centrować jajowate koło roweru

Naprawa koła roweruW przypadku jeśli koło jest nierówne na innej zasadzie niż jego skrzywienie na boki, mamy do czynienia z nierównością tworzącą owal podłużny (tak zwany jajo). Centrowanie koła jajowatego przeprowadza się zupełnie inaczej niż tradycyjnych nierówności.

Sposób równania w tym przypadku polega na naciąganiu szprych w miejscu występowania nierówności z obu stron piasty prowadzących do miejsca nierówności. Jak widać jest to odrobinę inna zasada niż w przypadku centrowania skrzywienia bocznego.

Należy zaznaczyć w jakim miejscu zaczyna się nierówność na kole – można wykonać to kredą – a następnie dociągać szprychy w miejscu jej występowania.

Przy naciąganiu szprych w miejscu nierówności można także poluzować ich kilka po przeciwnej stronie koła – choć nie jest to niezbędne, jeśli mają one dobry naciąg i nie są zbyt sztywne.

Nierówność zaznacza się na obręczy po przez przyłożenie do niej jakiegoś sztywnego i prostego elementu (w odległości do 1 mm) – w miejscu gdzie zostanie ono podbite przez nierówność to należy zaznaczyć to miejsce do późniejszego naciągania szprych.

W centrowaniu koła dobrze wykorzystać ramę roweru – zamocować samą obręcz bez nałożonej opony na widełkach roweru aby ułatwić sprawdzanie równości koła.

Z czasem sprawdza się co jakiś czas postępy w likwidowaniu jaja podczas naciągania – naciąg robi się do czasu jego całkowitego wyrównania. To wszystko, taka naprawa nie zajmuje wiele czasu i nie wymaga żadnych specjalnych urządzeń – im więcej wprawy się w tym nabierze tym szybciej będzie się naprawiało aby uzyskać idealnie prosty obwód koła. Zapraszamy do kolejnych tematów.

Jeden komentarz

  1. Aster Damian

    U mnie było takie bicie na czole, widać było jak się patrzyło na widełki że faluje. Podczas jazdy można było wyczuć takie lekkie pływanie a im szybciej się jechało drgania. Centrowanie koła roweru wykonałem po przez dokręcenie po dwóch stronach szprych w miejscu wypukłości o i wszystko wydaje się teraz już równe. Do wykonania moim zdaniem łatwiejsze prostowanie koła niż gdy jest boczne uderzenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.