Jak często smarować rower
Na początek należy oczyścić wszystko z starego zaschniętego smaru oraz błota i pisaku jaki przyległ do zębatek roweru.
Czyścimy to na przykład śrubokrętem ale w taki sposób aby wszystko było dokładnie wymiecione z kasety, zębatek przednich oraz małych trybików w naciągaczu łańcucha. Gdy jest to już oczyszczone należy zastosować smar lub olej rowerowy.
Towot (smar) jaki stosujemy jest dowolny i wcale nie musi być specjalny do rowerów. Możemy używać do łożysk, samochodowy itp. Smar nakładamy na łańcuch po jego wewnętrznej stronie rozcierając go równomiernie – obracamy korbą aby cały łańcuch pokryty został smarem.
Gdy wszystko zostaje nasmarowane należy okręcić korbą tyle razy aby smar z łańcucha się rozprowadził – w tej czynności zmieniamy biegi i przednie i tylne w rowerze, dzięki temu wszystko zostanie nasmarowane. Efekt rower będzie chodził cichutko i lekko.
Smarowanie części zewnętrznych wymagane jest częściej, natomiast tego co jest w środku raz na rok lub co dwa lata. Chodzi tu o ośkę jeśli nie posiadamy supportu. Na początek odkręcamy i zdejmujemy wspornik od lewej nogi pedałów. Okręcamy tam pierścień na klucz rowerowy który trzyma miskę. Następnie kluczem odkręcamy samą miskę.
Po jej odkręceniu ukazuje się w środku roweru ośka z wiankiem. Gdy chcemy ją całą wyjąć tak samo musimy odkręcić wszystko i z drugiej strony ale z pominięciem pierścienia gdyż od strony zębatek go nie ma.
Gdy wyjmiemy ośkę oraz mamy miski z wiankami także już na zewnątrz – należy je oczyścić z starego smaru który na pewno jest już czarny a być może i rozwodniony. Gdy oczyściliśmy wszystko smarujemy grubo miski smarem oraz wianki a także odrobinkę ośkę na całej długości.
Następnie posmarujemy gwint w rowerze gdzie wkręcane są ośki aby wszystko chodziło zawsze bardzo lekko. Teraz tak samo jak rozebraliśmy to i skręcamy wszystko z powrotem Tak samo robimy z ośkami w kołach , tam odkręca się tylko śrubki które trzymają koło oraz konusy – jest to bardzo prosta czynność.
Rower tak konserwowany na jednych częściach działa bardzo długo. Znacznie dłużej niż stosowanie tylko oleju do roweru który ma tylko jedną zaletę – że nie przywierają do niego brudy.
Smar tworzy poduszkę maziową która izoluje całkowicie silne tarcie metalu przez co części mimo że trochę brudniejsze od smaru będą działały znacznie dłużej. Zapraszamy do kolejnych artykułów.