Jak dobrze ustawić hamulce w rowerze

Hamulce roweruDobre ustawienie hamulców jest proste a zarazem bardzo ważne, wystarczy trochę pokręcić kluczem i odpowiednio naciągnąć linki aby hamowały idealnie, oczywiście gdy mamy w miarę nowe klocki hamulcowe. Hamulce dowolnego typu są podobne obsłudze.

Hamulce muszą przy ścisku dociskać obręcz koła równolegle pod kątem największej styczności do obręczy. Tylko takie ustawienie końcowe zapewnia dużą moc hamowania i ich skuteczność.

Jak ustawić hamulce w rowerze:

1. Jeżeli ma się używane hamulce warto zmienić linki i ich pancerze.
2. Sprawdź stan klocków. Jeżeli klocki z jednej strony są starte nierówno, ścięte to trzeba wyrównać ich powierzchnię aby lepiej działały.
3. Użyj papieru ściernego i noża, żeby wyrównać klocki hamulcowe.
4. Jeżeli jest to niemożliwe albo klocki nie mają już rowków odprowadzających musisz kupić nowe lub naciąć rowki o ile pozwala na to ich stan.
5. Na hamulcach nie ma co oszczędzać – wyjątkiem są tylko pory roku znane z opadów. Wtedy najlepiej kupić najtańsze i jak najbardziej miękkie klocki, takie mocniej hamują.
6. Rozepnij linkę hamulca.
7. Kluczem imbusowym 5 mm lub kluczem zwykłym oczkowy 10 poluzuj śrubę stabilizującą klocek.
8. Dłonią przywiedź ramię hamulca do obręczy. Ramiona w pozycji zaciśniętej powinny być równoległe względem siebie.

9. Jeżeli ramiona mają wygięty kształt, równoległe mają być linie.
10. Żeby ustawić ramiona równolegle trzeba przestawić podkładki na trzpieniu klocka. Zazwyczaj jeden zestaw podkładek jest szerszy drugi węższy.
11. Jeżeli ramiona po zaciśnięciu są rozstawione na boki przełóż szerszy zestaw podkładek na zewnątrz.
12. Śrubę mocująca zluzować na tyle, żeby można swobodnie przestawiać klocek.
13. Docisnąć klocek do obręczy. Ustawić go w takiej pozycji, żeby nie obcierał o oponę i nie zsuwał się pod obręcz.

14. Dokręcić śrubę, podtrzymując klocek palcami drugiej dłoni.
15. Pokrętła regulacyjne klamek hamulcowych wkręć do połowy.
16. Załóż linkę na szczęki hamulca. Zostaw 1-2 mm luzu i dokręć śrubę.
17. Zaciśnij klamkę hamulca, sprawdź czy klocki jednocześnie dotknęły obręczy.
18. Jeżeli pierwszy obręczy dotknął np. lewy klocek, musisz w lewym ramieniu hamulca wkręcić śrubkę regulacyjną o jeden obrót aż do skutku.

19. Masz jeszcze sposób na niestykające się równocześnie klocki – regulację naprężenia sprężyny przeciwległego ramienia albo ręczne przygięcie sprężyny.
20. Unieś koło w powietrze i zakręć nim. Słuchaj, czy nic nie obciera.
21. Jeżeli obciera opona, musisz lepiej ustawić klocku hamulcowe.
22. Jeżeli  obręcz obciera a klocku hamulcowe są dobrze ustawione, centrujesz koło.
23. Sprawdzasz, czy śruby są dobrze dokręcone,  najważniejsze jest przecież to aby były one dobrze dociśnięte do obręczy jednocześnie i płakso przy hamowaniu. Zapraszamy do pozostałych artykułów.

Jedna wypowiedź

  1. Minimajak pisze:

    Zrobiłem dokładnie tak jak radziliście w poradniku na przednim kole. Działają hamulce teraz jak żylety. Dosłownie rower zatrzymuje się w miejscu gdy zacznę hamować. Wcześniej się ślizgały i piszczały. Teraz chodzą cicho i bardzo płynnie. Super poradnik, bardzo pomocne informacje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *