Co należy smarować i oliwić w rowerze

Co oliwić w rowerzeRower jest pojazdem mechanicznym i jak wszystkie tego typu potrzebuje czegoś ułatwiającego mu puślisk na elementach ruchomych. W rowerze jest takich części kilka. Jedne musimy smarować lub oliwić często a inne nawet raz na kilka lat.

Jest to zależne od zabudowania i szczelności miejsca smarowania. Przykładowo łańcuch a tym samym biegi smaruje się dość często wymieniając stary smar lub olej. Natomiast piasty i ośkę smaruje się raz na rok lub nawet nigdy, w przypadku zabudowanych suportów na łożyskach maszynowych.

Co należy smarować –  Najpierw zacznijmy nie od części mechanicznych lecz od samych mocowań czyli śrub. Jeżdżąc na rowerze w różnych warunkach szybko one zaczynają korodować, przez co stają się trudne do odkręcenia.

Śrubki i nakrętki wystarczy lekko naoliwić na gwintach. Chodzi o wlanie małej kropelki oleju na palec i natarcie gwintu oraz nakrętki od środka. To zapewni brak rdzewienia tych części i zawsze łatwe i sprawne ich działanie. Taką czynność wykonujemy tylko wtedy gdy musimy ten element odkręcić i przy zakręcaniu. Jeśli nie będziemy tego ruszać – to tego nie oliwimy.

Następnie przejdźmy do samych piast, wianków, konusów i osiek w kołach roweru. Te części też trzeba zaopatrzyć w smar. Jest to obszar zabudowany, więc smarowanie tych części można robić raz na 1 czy 2 lata przy jeździe turystycznej. Aby smarować te części musimy oczywiście rozkręcić koło, aby się do nich dostać. Jest to bardzo proste z przodu bo wystarczają do tego zwykłe klucze.

Natomiast z tyłu często potrzeba klucza rowerowego gdyż kaseta lub wolnobieg (zębatka) jest do zdejmowania zazwyczaj przez specjalne zaczepy. Nie da się dostać i wszystkiego nasmarować bez zdjęcia tylnej zębatki – smarujemy zwykłym smarem, byle gęstym i to dość obficie.

Smarowanie biegów i łańcucha. Takie smarowanie wykonujemy raz na tydzień lub w miarę potrzeb gdy będzie już za suchy. Bardzo szybko dostają i przyklejają się w tych miejscach kurze i piasek, dlatego trzeba wymienić stary smar lub olej i nałożyć nowy – o tym jak to robić jest osobny materiał na stronie.

Należy smar czy olej nabrać na palec i dokładnie cienką warstewką pokrywać łańcuch a najlepiej ogniwa łańcucha i następnie ząbki zębatki same od niego się lekko naoliwią. Czyli tylna i przednia (kaseta lub wolnobieg oraz korba).

Nie należy stosować olejów domowych gdyż to zupełnie inny skład – i mogą one zniszczeć części w rowerze prędzej niż je konserwować. Także smarujemy ośkę rowerową przy korbie, czyli odkręcamy i dajemy tam sporo smaru na wianki i miski.

Pamiętajmy ośki smarować można bardzo rzadko bo to miejsca zamknięta a napęd czyli łańcuch, kasetę i korbę należy smarować około raz na tydzień. Przy czym to sam łańcuch rozprowadzi poślizg na kasetę i korbę przy obracaniu i zmianie przerzutek – choć można smarować i te elementy ręcznie poza łańcuchem.

Dobrze nasmarowany rower chodzi cicho i płynnie. Sama jazda staje się dzięki temu dużo lżejsza i bardziej dynamiczna, możemy też osiągać większe prędkości przy mniejszym nakładzie sił. Rower podczas jazdy nigdy nie wydaje żadnego odgłosu poza co najwyżej odgłosem bieżnika na szosie.

Jeśli tak rower będzie się sprawował to znaczy że dobrze o niego dbamy. Nie dotyczy to tylko smarowania lecz ogółu czynności i naszego warsztatu z serwisowaniem roweru w własnych domach. Zapraszamy do pozostałych  artykułów.

Jeden komentarz

  1. KingSwad

    Na cały napęd daję oleje wazelinowe a natomiast na to co jest zamknięte osie, konusy jak ktoś nie ma wkładu suportu to zwykły jak najbardziej gęsty smar. Śrubek i linek nie smaruję. Niektóre osoby przecierają je szmatką z olejem wazelinowym aby płynniej pracowały ale ja tego nie stosuję bo też nie chcę do nich przywierania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.