Jak naprawić hamulce w rowerze

Naprawa hamulcówWyróżnia się kilka rodzajów klocków hamulcowych. Najbardziej typowymi są zwykłe trzpieniowe mocowane w zamkach na śruby przy rowerze. Tego typu klocki stosowane są w hamulcach typu V-break typu 1 i 2 oraz szczękowych.

Inne w wyglądzie i konstrukcji klocki hamulcowe to do hamulców tarczowych.

Zazwyczaj jest to guma przypominająca dropsa dociskowa tarcze hamulca z dwóch stron. Hamulce to ważny element roweru ratujący nas przed rozbiciem i najechaniem na coś, dlatego powinny być sprawne. Sprawność hamulca oznacza że gdy go używamy powinien on działać z jak najmniej na obręczy koła czy tarczy.

Ważną informacją jest to że klocków do hamulców tarczowych nie da się odnowić i trzeba kupić nowe – za to jednak są one skuteczniejsze. W przypadku gum hamulców warto kupować średnio twarde, gdyż zużywają się normalnie ale za to hamują mocno. Im miększa guma tym hamuje mocniej ale zużywa się szybciej.

Klocki tradycyjne bez względu na mocowanie trzpieniem gwintowym czy zaciskowym lub dociskowym zużywają się tak samo. Czyli ich warstwa gumy ściera się i co gorsza pod nierównymi kątami – w zależności jak są ustawione szczęki mechanizmu hamowania.

Klocek hamulcowy gdy jest mocno już zużyty wygląda płasko nie ma w sobie żłobień lub są one znikome i jego płaszczyzna jest pochyła. Odnowienie takiego elementu to fraszka a daje skuteczność działania jak nowy klocek – oczywiście do czasu bo wiecznie nie można ich odnawiać.

Odnowienie klocka hamulcowego zaczynamy od jego umycia w ciepłej wodzie aby go odtłuścić. Następnie papierem ściernym lub czymkolwiek nadającym się do równania powierzchni robimy tak aby jego płaszczyzna była równa.

Nie ma prawa być w nim żadnych pochyłości na płaszczyźnie klocka – gdyż takie coś powoduje mniejszą powierzchnię hamowania i ślizganie. Gdy wyrównamy powierzchnię klocka należy zająć się jego przegrodami. Są to rowki jakie powinny się na nim znajdować. Rowki te zwiększają przyczepność i siłę hamowania.

Rowki można naciąć piłką, nożem czy czymkolwiek robiącym rowki. Rowek możecie zrobić na dowolną głębokość, im głębszy tym starczy to na dużej. Rowek powinien mieć około 2 mm średnicy i być oczywiście przez całą szerokość klocka hamulcowego w poprzek a nigdy wzdłuż.

Na obszarze między rowkami gdzie są połacie gumy można wyciąć małe otworki kółeczka wiertłem które dodatkowo poprawią hamowanie.

Guma jest bardziej elastyczna przez braki i mocniej dociska elementami do obręczy koła. W odnawianiu to wszystko, teraz wystarczy zamontować je na rower i dobrze ustawić, tak aby stykały przy hamowaniu idealnie płasko swoja powierzchnią obręcz koła. O częściach i naprawie roweru warto przeczytać więcej. Zapraszamy do pozostałych artykułów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *