Jak naprawić luz korby w rowerze

Luzy korbyJak naprawić zluzowana korbę – to bardzo proste należy zobaczyć dlaczego jest obluzowana. Może być zresztą tylko z jednego powodu czyli luzów ośki.

Otóż co należy zrobić. Przygotować klucze do odkręcenia pierścienia przy osi co trzyma miski. Jest on z drugiej strony niż korba.

Może być potrzeby klucz rowerowy specjalny zależy od mocowania lub młotek i przebijak w prowizorce. Gdy odkręcimy pierścień (czyli tą płaską dużą nakrętkę) dokręcamy miskę czyli to co jest wewnątrz ramy roweru. Może mieć ona zakończenia do zwykłego klucza jak i po raz kolejny rowerowe końcówki.

Kręcimy ją zwykłym kluczem aby ją dokręcić tak by korba nie latała (uwaga może już jest za bardzo wytarta lub ośka i trzeb to  zmienić na nowe).

Jeśli jest coś za mocno wytarte to będzie widać po tym że dokręcając miskę gwint będzie się chował w ramie roweru i nie starczy miejsca na nim na pierścień, który mamy potem przykręcić aby się nie odkręcała miska. Wtedy należy zaopatrzyć się w nowe miski i ośkę taką samą.

Nowy zestaw nie jest dużym wydatkiem. Jeśli dokręcamy miskę i luz zostaje wyeliminowany i kręci się ona bez oporu to jest dobrze i skradamy wszystko dokręcone. Jeśli nie, to musimy zainwestować w nowe części.

Najlepiej jednak przed samym dokręceniem luzów na misce zajrzeć do środka czyli całkowicie wykręcić miski i obejrzeć je od strony wewnętrznej oraz tak samo ośkę – może ma już duże ubytki i wyżłobienia od kulek – także warto obejrzeć wianki czy są jeszcze dobre a kulki nie wytarte, na koniec wszystko ładnie zasmarować smarem jak najgęstszym i skręcić by nie było luzów.

Cały ten mechanizm ma tylko 6 elementów czyli: 2 miski, 2 wianki, 1 ośkę i pierścień dokręcający miskę. Przy złożeniu zawsze pamiętajcie o zasmarowaniu aby wszystko chodziło płynnie i długie lata.

Warto dodać że lepszym rozwiązaniem i znacznie bardziej długotrwałym jest zastosowanie suportu – jest to cały gotowy mechanizm wsadowy. Takie rozwiązania szczególnie wart polecić. O naprawach warto przeczytać więcej. Zapraszamy do pozostałych artykułów.

2 komentarze

  1. początkujący

    Artykuł tak nieprzydatny, jak kostkarka do lodu na Antarktydzie….
    Autorowi ani się nie chce wyjaśnić terminologii, ani złamanego zdjęcia by człowiek wiedział co jest co.
    Skoro to wszystko jest tak oczywiste… po co pisać o tym artykuł?

    1. Wydaje mi się, że jeśli ktoś nie zna podstawowych elementów roweru i nazw – to nie powinien być może brać się za serwis roweru samodzielnie. Opisane elementy części roweru te przy korbie, mają wystarczający jasny opis – aby się domyśleć o który element może chodzić. Jeśli już tutaj w tekście napotyka się problemy, to warto zaprowadzić rower do serwisu rowerowego aby zrobili to fachowcy. Jest to bardzo prosty i fachowy opis czynności na poziomie podstawowym. Jeśli już tutaj jest problem z rozróżnianiem 4 różnych części po nazwach, to raczej zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem naprawianie czegoś takiego samemu. Bo skręci się za mocno lub za słabo i stworzy sobie szybko jeszcze większy problem w trasie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.