Jak naprawić tarcie łańcucha w rowerze
Tarcie łańcucha w rowerach jest to problem tak odwieczny jak powstanie przerzutek – to zaczęło się jak powstały biegi. Dzisiaj praktycznie prawie każdy rower ma biegi do zmiany na przedniej korbie roweru i tutaj pojawia się ten problem.
Na początek co trze w rowerach – jest to oczywiście łańcuch, ocierający się o łyżkę zmiany biegów zębatki przedniej (kobry).
Łyżka to nic innego jak element który dzięki zmianie biegu na manetce dotyka łańcucha przesuwając go na inną zębatkę na korbie. Zazwyczaj tarcie nie następuje gdy jedziemy na biegach pośrednich z przodu i tyłu, czyli przykładowo z przodu na 2 (w 3 biegowej korbie) a z tyłu na od 2 do 4 (w 6 biegowym wolnobiegu czy kasecie).
Tarcia zaczynają się gdy te średnie wartości się zmienią, czyli gdy przerzucimy na małe biegi z przodu i wysoki z tyłu czy na odwrót, oraz rzadziej gdy jedziemy na obu wysokich lub niskich biegach skrajnych. Jak naprawić tarcie łańcucha:
1. Najprościej wyregulować maksymalne odchylenia na śrubkach jakie znajdują się na przerzutce do zmiany biegów. Jedna śruba odpowiada za wychylenie w lewo a druga w prawo, podczas zmiany, ale i naciąga łyżkę nawet gdy nic nie przerzucamy. Należy dostroić biegi, aby cała łyżka w spoczynku była na środku danego biegu – przez co nic nie będzie tarło.
2. Kolejnym sposobem jest posiadanie manetek dziesiętnych w rowerze. Na nich dostraja się precyzyjnie naciągi łyżki gdyż blokady są co milimetr zmiany biegów. Problem może być wtedy taki że nasz bieg 1,4 będzie 1 a 2,6 dwójką – i tutaj tak samo odwołanie do śrubek wcześniej wspomnianych przy przerzutce.
3. Ostatni sposób to poszerzenie łyżki. Łyżka u nasady jest zazwyczaj wieńczona kołkiem lub nitem czy śrubą. Po prostu dodajemy dłuższy wspornik, tak aby mocniej rozchylał on łyżkę czyli aby było więcej miejsca na łańcuch. To tylko wtedy gdy coś z przerzutką jest nie tak, jest wykrzywiona lub ma inne uszkodzenia. Robimy to tylko w ostateczności – gdy nie żal nam tego sprzetu.
W tym sposobie także odwołujemy się do śrubek – tym razem aby je dostroić do tego by dobrze łyżka przerzucała biegi i płynnie, czyli zwęszyć zakres wychyleń śrubkami. Zapraszamy do pozostałych artykułów.
Dokładnie, to zawsze polega na regulacji napięcia linki lub ustawień manetki czy napinacza. Dzięki temu poradnikowi naprawiłem sobie to w ciągu kilku minut. A męczyłem się ponad miesiąc takim tarciem o blachę przedniej przerzutki. Teraz pracuje idealnie cicho i lekko. Nawet nie wiedziałem, że tak łatwo można to naprawić we własnym zakresie.