Jak smarować łańcuch w rowerze

Smarowanie roweru czymSmarowanie łańcucha w rowerze polega zawsze na jego konserwacji oraz nadaniu poślizgu za sprawą smarów lub olejów. Łańcuchy powinno się smarować przede wszystkim olejami a nie gęstymi smarami technicznymi.

Jest wiele metod w jaki sposób wykonać prawidłowe oliwienie napędu roweru – szczególnie chodzi tutaj oczywiście o sam łańcuch. Na początku warto zdać sobie sprawę, że w większości przypadków najlepszy wybór to olej wazelinowy. Jest bardzo tani i wydajny. Doskonale nadaje się do takich czynności konserwacyjnych.

Nie muszą być to żadne inne specjalistyczne produkty bo oleje przeznaczone specjalnie do roweru bazują w 99% oleju wazelinowym. Także nie powinno się stosować tym bardziej olejów do silnika samochodu czy spożywczych.

Jak prawidłowo smarować łańcuch w rowerze – w zasadzie są na to dwie metody. Na początku należy ocenić zabrudzenie łańcucha. Jeśli jest on zardzewiały lub ma wiele brudu z ulicy i starych zakrzepic smarowych, to należy go w pierwszej kolejności oczyścić.

Czyszczenie można wykonać jeśli jest na nim bród płynny i miękki zwykłą szmatą. Należy przetrzeć cały łańcuch, aż będzie czysty. Jeśli są wcześniej wspomniane stare zastałe brudy lub rdze to trzeba wykorzystać szczotkę drucianą lub ryżową do oczyszczenia zakrzepów. Czyli całość wyszczotkować aby pozbyć się całości przylepionego brudu.

Tak samo powinniśmy oczyścić korbę oraz wolnobieg lub kasetę z osiadłego na nich brudu. Dwie małe rolki zmiany przerzutki zewnętrznej z tyłu także należy wyczyścić z nadmiaru brudu.

Gdy elementy napędowe roweru są już czyste – będzie można przejść do jego nowego oliwienia – inaczej byśmy tylko zwiększali zabrudzenie.

Są dwie metody smarowania napędu rowerowego – można oliwić cały łańcuch lub tylko jego poszczególne ogniwa (łączenia). Na suchy łańcuch można dawać małe kropelki na każde ogniwo lub powoli oliwić całość poprzez kręcenie korbą – łańcuch sam się będzie przesuwał a my będziemy na niego sączyć olej wazelinowy z dozownika.

Gdy nasmarujemy całość – należy zdjąć czystą szmatką nadmiar wylanego oleju. Po prostu po nasmarowaniu lekko przetrzeć cały łańcuch aby zebrać z wierzchniej jego strony niepotrzebny pozostały tam olej.

Wtedy samo oliwienie pozostaje w ogniwach wewnątrz a nie na zewnątrz. Dzięki temu nic nie będzie przywierało podczas jazdy do naszego napędu rowerowego, a on będzie działał chicho i sprawnie.

Jest to najlepsza metoda i najszybsza. Osobiście polewam delikatnie całość łańcucha a potem przecierem. Smarowanie każdego ogniwa z osobna jest znacznie bardziej długotrwałe przy tych samych rezultatach – choć mniejszej ilości zużycia oleju. Zapraszamy do kolejnych artykułów w serwisie.

2 komentarze

  1. TurMa

    Genialny temat, wszystko wykonałem u siebie jak w tym poradniku. Okazuje się, że teraz pracuje pięknie cicho i lekko. Zawsze myślałem, że im więcej poślizgu tym będzie lepiej a tutaj proszę. Wystarczy niewiele a czystość całego napędu dzięki temu jest zachowana. Polecam wszystkim, oni doskonale wiedzą o czym piszą.

  2. Binowski Piotrek

    Ja smaruję ale nie przecieram szmatką, i tak się brudzi wszytko bo głównie jazdę lasami i polami. Może wolniej by pyliło ale szybciej y tarło jak by nie było tej papki olewojwo syfowej tylko sam pył i piach. Na długie trasy też smarowali zawsze grubiej, bo wtedy dłużej trzyma mimo ogólnego szybszego zabrudzenia. Facet wie co mówi, widać śmigał gdzieś kiedyś.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.