Jak ustawić przerzutki w rowerze

Przerzutki roweroweCzasami jest tak że zakładamy nową linkę do biegów i nijak nie idzie dobrze dopasować wszystkiego aby ładnie chodziły przerzutki. Może być także tak że nasze przerzutki same się rozregulują i trzeba coś naciągnąć, gdzieś poluźnić aby działały tak jak ustawiamy je na manetkach.

Przerzutki działają na zasadzie naciągu linki podłączonej do ich maszynki. Linka naprężając się o odpowiedni stopień lub luzując zmienia biegi na wyższe lub niższe. Tylne biegi tak samo jak przednie reguluje się dwoma pokrętłami na maszynce biegów.

Są to dwie śrubki umiejscowione obok siebie. Jedna służy do maksymalnego odchylnia blach naciągu biegu w jedną stronę czyli wrzucania biegu a druga do maksymalnego odchylania w druga stronę czyli jego zrzucenia.

Nie można ustawić tych śrubek na skrajne wartości bo nie będzie działał poprawnie mechanizm. Nie można także ustawić ich na środek bo także będą źle działały.

Ustawiać je należy tak aby biegi przeskakiwały po ich zmianie i chodziły bez chrobotania zapowiadającego chęć na zmianę biegu. Same te śrubki używane są gdy linka ma już odpowiedni naciąg.

Naciąg linki jest decydujący a zakładamy linkę zawsze na skrajnych biegach. Może być to najwyższy czego raczej nie powinno się stosować lub najniższy, czyli najmniejsza zębatka z przodu lub największa z tyłu – najlepiej z tyłu na najmniejszej zębatce a z przodu na największej.

Linka i jej dopasowanie naciągu często trudne zadanie ale jest na bardzo długi czas wystarczające. To znaczy że pojedyncze ustawienia powinny starczyć nawet na 5 lat bez uszczerbku.

W takich przypadkach dobre są manetki nie z biegami całkowitymi czyli np. 1 potem 2 itd. lecz 1 potem dziesiętne skale do 2 – czyli biegi z płynna regulacją.

Kręcąc śrubkami regulującymi odchylenia biegów należy robić co chwilę kontrolę, czy już wszystko jest dobrze i sprawdzać działanie biegów na całej korbie lub kasecie. O ustawieniach roweru warto przeczytać więcej. Zapraszamy do pozostałych artykułów.

Jeden komentarz

  1. Kamaszek

    U siebie naprawiałem to z pół godziny, ale winą była uszkodzona przerzutka, za bardzo zgięta kiedyś po uderzeniu w krawężnik podczas jazdy. Musiałem ją prostować w rekach aby łyżka była równiejsza a nie przekrzywiona. I dało rade na bazie tych wskazówek z filmów. Teraz działa wszystko tak jak powinno.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.