Jak wymienić kółka – rolki w tylnej przerzutce roweru
Przerzutka tylna w rowerze posiada zupełnie inną konstytucję niż przednia. Tylna przerzutka przepuszcza na swoich kółkach łańcuch – aby był prawidłowo rozprowadzany na biegi tylnego napędu – podczas ich zmiany na manetce. Tylna przerzutka rowerowa zatem musi posiadać rolki, czyli tak zwane kółka – jako prowadnice łańcucha rowerowego.
Kiedy powinno się wymieniać kółka (rolki) przerzutki tylnej w rowerze – przede wszystkim, wtedy gdy są już zużyte. Jeśli nie widać na nich ząbków, lub są one bardzo wytarte – to warto zastanowić się nad wymianą tej części. To małe koło zębate, będzie się obracać z łańcuchem nawet jeśli całkowicie stanie się pozbawione koronek. Jednakże łańcuch będzie się po nim przesuwał i prześlizgiwał, bez prawidłowego pracowania na jego trybikach.
Gdy widzimy zużycie tego elementu, to dobrze go wymienić na nowy. Najlepszym rozwiązaniem jest wymiana, wtedy gdy zmieniamy także łańcuch lub cały napęd w rowerze. Kółka przerzutki wycierają się znacznie wolniej niż napęd rowerowy. Dlatego można je wymienić znacznie rzadziej.
Przed zakupem nowych rolek do przerzutki warto sprawdzić, jakiej wielkości wykorzystywane są w naszym rowerze. Z reguły można kupić takie kółka od 11 do 14 ząbków (koronek). Im więcej ma ząbków, tym kółko jest większe. Najlepszym rozwiązaniem jest wymiana na kółko takiej samej wielkości, jakie było zamocowane wcześniej. Czyli liczące tyle samo ząbków.
Jak wymienić kółka (rolki) przerzutki tylnej – prowadnica trzymająca kółka to z reguły element stalowy, lub aluminiowy – składający się z dwóch części. Najczęściej od strony przerzutki posiada śrubki przytrzymujące kołka. Śrubki te przechodzą przez środek każdej rolki. Mogą być wkręcane na typowy imbus, kluczyk lub śrubokręt.
Jedna strona ramienia przerzutki, jest z otworem przepuszczającym śrubkę (ta od strony przerzutki). Druga strona ramienia, jest z otworem z nagwintowaniem. Po rozkręceniu śrubek, prowadnica z jednej strony z reguły jest demontowana wraz z kółkami przerzutki.
Kółka przerzutek działają zawsze na tych samych zasadach – posiadają rolkę wykonaną z plastiku lub metalu (stali bądź aluminium). Następnie śrubkę, która mocuje kółka w prowadnicy i zarazem łapie samą prowadnicę z jednej strony. Rolka posiada z boku dwa dekielki, a w środku znajduje się tulejka – pozwalając się jej swobodnie obracać.
Wymiana rolek w tylnej przerzutce roweru jest bardzo prosta. Jednak warto to robić przy wymianie łańcucha, lub całego napędu. Inaczej trudno by były poprzekładać łańcuch przez rolki – jeśli cały łańcuchy był by spięty.
Warto zwrócić uwagę na to, że rolki przerzutki mają różne strony. Z jednej ich strony znajduje się próg (rant) – czyli pewne zgrubienie. Z przeciwnej strony są one bez tego profilowania. Kółeczko dolne, czyli te od od napinacza łańcucha – powinno mieć zgrubienie po stronie zewnętrznej roweru. Natomiast kółeczko pomagające prowadzić łańcuch na odpowiednie biegi (te bliżej kasety lub wolnobiegu) zgrubienie od strony wewnętrznej roweru.
Bardzo ważne jest to, aby dobrze przeprowadzić łańcuch przez rolki. Jeśli rower stoi na kołach, to od strony korby – górą idzie łańcuch na tylny element napędu (kasetę lub wolnobieg). Następnie od lewej strony obiega pierwszą górną rolkę przerzutki, następnie wychodzi między rolkami i otacza od prawej strony drugą dolną rolkę przerzutki. Dzięki temu łańcuch jest napinany przez ramie tylnej przerzutki. Jednocześnie przerzutka działa co do zmienny biegów na manetce. Łańcuch więc przechodzi przez rolki można powiedzieć – szlaczkiem.
Samemu ten element w rowerze wymieniam raz na kilka lat. To są bardzo powoli zużywające się części. Nie działa na nich żadna większa siła ani przeciążenia. Dlatego całość w tym miejscu zużywa się powoli, a same kółka mogą być nawet plastikowe. Oczywiście wykonane z aluminium lub stali działają znacznie dłużej. Niestety coraz trudniej je kupić, a często ich ceny są zawrotnie wysokie.
Wymiana kółek (rolek) w przerzutce zajmie nie więcej niż kilka minut. Jeśli robi się to pierwszy raz, warto wykonać zdjęcia – jak przebiegał łańcuch. To uchroni nas przed zastanawianiem się, jak powinno wyglądać do prawidłowo. Zdejmowane ramie napinacza tylnej przerzutki roweru, także musi być założone w sposób prawidłowy. Warto to zapamiętać lub też zrobić zdjęcie.
Z reguły jest profilowane i nawet wizualnie pasuje dokładnie tak, jak powinno być zakładane. Ale mimo wszystko, na pierwszy raz warto zrobić zdjęcie. Wtedy unika się stresu i pomyłek. To wszystko, zapraszamy do kolejnych artykułów w serwisie.
Właśnie u mnie też już należy im się wymiana i to od dawna. Rolki na przerzutce praktycznie nie mają już żadnych ząbków. Szukałem jak to zrobić w prosty sposób i o proszę. Dam radę po tym artykule już samodzielnie. Fajnie że dorzucacie filmy do artykułów. Bardzo pomocne informacje i szybko da się zrozumie o co w ty chodzi. Jutro postaram się założyć nowe. Mam trochę mniejsze, ale nie powinno być problemów.
Te kółeczka to bardzo łatwa sprawa. Wymieniałem kilka dni temu. Postawiłem jednak sprawdzić czy wszystko jest dobrze. Bo od tamtej porty nie jeździłem rowerem. Według filmu wszystko wydaje się w porządku. Te kółeczka u mnie nie mają z grubienie z żadnej strony. Z każdej są takie same. Czyli nie ma znaczenia którą stroną się je założy. Powinno być dobrze. Dziękuję za ten artykuł.