Jak zdjąć i wymienić pedały w rowerze

Jak zdjąć pedały z roweruPedały rowerowe to części peryferyjne napędu rowerowego. Mają one za zadnie, tworzyć wygodne oparcie dla stóp. Wbrew pozorom, mają duże znaczenie dla skuteczności przenoszenia siły pracy mięśni nóg na napęd rowerowy.

Sam rodzaj konstrukcji pedałów rowerowych, możne istotnie zmienić parametry przenoszenia mocy na napęd. Również odpowiada za wygodę jazdy i częściowe męczenie się – podczas wykonywania aktywnej jazdy. Im szersze pedały rowerowe o większym podparciu, tym są wygodniejsze i posiadają lepsze przeniesienie siły. Dlatego popularne i bardzo wygodne są tak zwane “platformy”.

Również istnieją pedały rowerowe typu SPD z zatrzaskiem na obuwie rowerowe. Nie można również zapomnieć o specjalnych paskach zakładanych na pedały – w celu zwiększenia mocy (i braku jej utraty) na napęd. Gdzie podczas jazdy rowerem moc jest przekazywana nie tylko podczas nacisku na pedał, ale także podczas ciągnięcia go ku górze. Rozwiązania te stosowane są głównie przez sportowców.

Jak zdjąć i wymienić pedały rowerowe – to bardzo proste. Urządzenia te są wkręcana w ramiona suportu rowerowego. Lewe ma zawsze gwint lewy (czyli odwrotny, odkręcany w prawo), a pedał roweru prawy – posiada gwint prawy (czyli standardowy) – odkręcany w lewo.

Tuż za pedałem od wewnętrznej strony roweru, znajduje się łączenie go z ramieniem suportu. Na łączeniu tym, jest miejsce do ich wykręcenia z ramion suportu. Owale łączenie pedałów (oś) posiada dwie płaskie krawędzie, służące do ich wykręcania. Można je wykręcić zwykłym płaskim kluczem (z reguły rozmiar 15).

Pedał rowerowy lewy posiada także gwint lewy – wykręca się go zatem w prawo. Jest to odwrócenie normalnego gwintu. Pedał rowery prawy posiada normalny gwint prawy – a więc odkręca się go w lewo. Trzeba do tego zastosować na tyle płaski klucz, aby się zmieścił w prześwit pedałów a ramienia suportu. Niektóre klucze płaskie są zbyt grube i ciężko jest nimi wykręcać ten element roweru. Wtedy pomagają chudsze klucze, na przykład te typowo rowerowe.

Jeśli jest trudność w wykręcaniu (Pedały: lewe w prawo / prawe w lewo), to warto wlać na ich oś jakiś środek poślizgowy – na przykład rzadki olej. Z reguły wystarczy jednak użyć trochę siły i powinno dać się je wykręcić.

Zdejmowanie pedałów z roweru, opiera się na ich wykręcenie z ramion suportu. Następnie przy wymianie na nowe, warto pamiętać o dwóch rzeczach. Gwint przed wkręceniem ich w ramie suportu – warto lekko nasmarować gęstym smarem. Drugą rzeczą jest to, że lewe zawsze ma na sobie oznaczenie L, a prawe literkę R. Oznaczenie to prawie zawsze jest na górnej krawędzi osi pedałów. Jest to zawsze oznaczenie literką L i R.

Podczas wkręcania warto zwracać uwagę, aby robić to prosto. Powinno wkręcać się bardzo lekko, bez żadnych oporów. To oznacza, że wkręcamy gwint równo. Jeśli powstają opory – warto sprawdzić, czy gwint nie jest zakręcany pod skosem. Wtedy trzeba poprawić, aby całość była wkręcana równo.

Jak widać zdejmowanie i wymiana pedałów jest bardzo prosta. Warto dodać, że jeśli wykazują one swoje zużycie – to warto szybko je wymienić. Najbardziej typowe oznaki zużycia, to luzy na ich osi – po przez wykorbienie wianku lub łożyska. Pęknięcia ich budowy, ciężki chodzenie i trudność w obracaniu oraz zużycie zaczepów na podeszwę butów.

Jeśli pedały stają się zbyt gładkie – noga na nich może się ślizgać (szczególnie gdy podeszwa jest wilgotna). Wtedy może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji – gdy noga nagle ześlizguje się podczas pracy z pedała.

Zdecydowanie warto wybierać platformy w przypadku rozwiązań tradycyjnych – są bardzo wygodne. Jeśli ich budowa jest wykonana z tworzywa sztucznego czy aluminium, lub innego metalu – nie ma to aż tak dużego znaczenia. Najbardziej popularne są te z tworzywa – ale najczęściej wybierane już samodzielnie te z aluminium.

Warto zwrócić uwagę na to, że aluminium jeśli jest zbyt cienkie – jest także kruche. Warto wybierać takie, które będzie miało silne podparcie i dużą wytrzymałość. Mocno ażurowe i chude konstrukcje – mogą zdecydowanie łatwiej pękać. To wszystko w tym temacie. Zapraszamy do kolejnych artykułów w serwisie.

Jak przydatny jest artykuł?

Średnia ocen 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten temat jeszcze nie ma oceny.

Dziękujemy, że uznałeś artykuł za przydatny.

Zobacz nasz Facebook i YouTube!

Przykro nam, że artykuł nie był dla Ciebie przydatny!

Postaramy się go poprawić w ciągu 7 dni.

Powiedz nam, jak możemy ulepszyć ten artykuł?

Udostępnij na:

3 komentarze

  1. Miras pisze:

    Czasami jest bardzo trudno wykręcić to z roweru. Miałem jakiś czas temu taki problem, że nie dało się wykręcić go niczym. Tak było zardzewiałe i zagrzane, że nawet długim kluczem nie szło tego rozruszać. Musiałem wraz z tym pedałem wywalić na złom całe te ramie od korby. W zasadzie do wymiany była sama korba – ale też poszło razem z nią, bo niczym się tego nie dało odkręcić.

  2. Rupisz F. pisze:

    Potwierdzam, dobrze jest przesmarować gwinty. To zawsze ułatwia późniejszą pracę w przyszłości. Platformy super sprawa. Dobre i szerokie oparcie na stopię. Samemu mam w rowerze już od lat aluminiowe i sprawdzają się doskonale. Paski to dla mnie niewygodne rozwiązania a buty na zatrzask jeszcze bardziej do kitu.

  3. Z tym elementem w rowerze jeszcze nigdy nie miałem problemów. Co innego z wkładem suportu z miskami z tworzywa. Jak się zerwały jego ząbki, to nie dało się tego wykręcić. Musiałem dłubać to wszystko, aby wyjąć rozkruszoną miskę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rodzaj subskrypcji: