Jak zdjąć oponę rowerową – krok po kroku

Zdejmowanie opony z kołaOpony rowerowe mogą mieć różne konstrukcje. Mogą być to opony drutowane lub zwijane, a także z koniecznością stosowania dętek lub bezdętkowe. Oczywiście można podzielić je także na te antyprzebiciowe oraz tradycyjne, a także są ich różne szerokości i wielkości.

Rodzajów opon rowerowych jest bardzo dużo – jednak wszystkie praktycznie ściąga się tak samo z obręczy koła (potocznie zwanej felgą). Do ściągnięcia opony rowerowej potrzebne są jednak narzędzia – są to tak zwane łyżki.

Łyżki do zdejmowania opon rowerowych mogą być wykonane z metalu lub tworzywa sztucznego. Każda z nich ma swoje wady i zalety. Łyżki metalowe są sztywne i nie wyginają się, oraz nie psują – przez co łatwo nimi zdejmować opony. Problem w tym, że ich twardość przy dużych oporach może uszkodzić obręcz koła (wgniecenia) lub uszkodzić fartuch opony, lub „szczypnąć dętkę – przebić” podczas zdejmowania lub zakładania opony.

Łyżki wykonane z tworzywa sztucznego nie uszkodzą obręczy ani dętki czy opony – ale mogą się wyginać, a czasami i łamać. Jest nimi trudniej się posługiwać, ale za to są całkowicie bezpieczne. Samemu stosuję zawsze stalowe.

Jak zdjąć oponę rowerową z obręczy koła – na początku bardzo ważne jest całkowite spuszczenie powietrza z koła. Najlepiej zrobić to jak najdokładniej dociskając oponę w wielu miejscach, aby zeszło jak najwięcej powietrza. Aby sobie to ułatwić warto podłączyć pompkę bez zatrzaskiwania do wentylu. Dotyczy to opon pompowanych. Oponę zdejmuje się z reguły w celu wymiany na nową lub naprawy dętki – powinno się więc wyjąć koło z ramy roweru.

Warto pracować na zdjętym kole. Choć wymiana dętki nie zawsze pociąga konieczność zdejmowania koła – ale jest to bardziej wygodne. Choć brak zdejmowania koła przy wymianie lub naprawie dętki ma zaletę, że nie zmienią się ustawienia na hamulcach typu V-brake. Każde zdejmowanie koła, to zmiana układu odniesienia do tego typu hamulców po jego ponownym założeniu.

Przed zdejmowaniem opony warto jeszcze wykręcić z wentylu pierścienie dystansowe oraz inne elementy blokujące. Czyli przed wyjęciem dętki (oraz opony) z obręczy koła, także trzeba wykręcić na przykład nakrętkę wentylu.

Gdy powietrze z dętki będzie całkowicie spuszczone należy przystąpić do zdejmowania opony. Wykorzystuje się do tego „łyżki”. Łyżki mają z jednej strony zaokrągloną łopatkę. Łopatkę powinno się wsadzić pod kołnierz opony przy feldze. Robi się podważanie opony, aby jej kołnierz wyszedł z zagłębienia w obręczy koła na zewnętrzną stronę obręczy koła.

Łyżki więc wsadza się obok siebie, tak aby wyjmowanie opony na zewnątrz obręczy koła postępowało. Z reguły trzeba zacząć to od jednej łyżki i ją pozostawić w podważeniu, które zrobiła. Następnie już można do około opony posługiwać się jedną łyżką – stale podważając oponę do całkowitego jej zdjęcia z obręczy koła.

Gdy wyjdzie jedna cała strona kołnierza opony na zewnątrz koła – wtedy będzie łatwo zdjąć oponę z całej obręczy, i to już bez narzędzi. Zakładanie opony wykonuje się na tej samej zasadzie jak zdejmowanie. Całość pracy z reguły zajmuje nie więcej niż 5 minut. To bardzo proste, tylko na początku wymaga zdobycia trochę wprawy. Zapraszamy do kolejnych artykułów w serwisie.

3 komentarze

  1. Bruoni pisze:

    Pamiętam jak pierwszy raz zaciągałem oponę. Nie miałem narzędzi, myślałem, że jak jest kapeć to sama łatwo zejdzie. Nie szło tego zrobić. Wsadzałem śrubokręt i nim podważałem. I wydarzyło się to o czym piszecie, przebiłem jeszcze bardziej tylko tym dętkę. Mam 4 łyżki plastikowe teraz. Na razie się jeszcze żadna nie złamała.

  2. PIS wróg narodu pisze:

    Tak teraz podrożało paliwo, że do pracy jadę rowerem jak ładna pogoda. Zdarza się złapać kapcia jak na coś się najedzie. Wtedy korzystam nie z wymiany dętki czy klejenia, bo nie a czasu. Mam zawsze przy sobie ten sprej co wpuszcza się do dętki i on łata je od środka samemu. Wystarczy jedna puszka na ponad rok czasu.

  3. RowerkoWicz pisze:

    Jak opona nie chce schodzić lub ciężko się ją zakłada to warto ją nasmarować. Można dać trochę oleju lub innego środka jak specjalne pasty do tego. Ułatwia to jej zakładanie na obręcze. Czasami jest to niezbędne jak kołnierz opony jest trochę za ciasny. Czyli ma nieodpowiednią miarówkę w mm do obręczy. Koła 28 cali to powinno być 622 mm z takimi oznaczaniami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *