Jak złożyć oponę rowerową na koło roweru

Zakładanie opony rowerowejZakładanie opony na obręcz roweru to nic trudnego. Taką czynność trzeba wykonywać najczęściej, gdy wymienia się opony rowerowe na nowe – lub po naprawie przebitej dętki.

Zakładanie opony na obręcz koła roweru dla wielu osób może sprawiać spore trudności – na szczęście tylko na początku przygody z naprawą i konserwacją rowerów.

Osobny temat napisaliśmy o tym jak zdejmować opnę z koła roweru – krok po kroku. Tutaj dokładnie omówimy, jak w najprostszy sposób założyć oponę na koło w rowerze. Odbywa się to, na trochę innych zasadach niż jej zdejmowanie. Z tego powodu, że o inne elementy trzeba zadbać podczas jej nakładania – niż podczas zdejmowania opony.

Jak złożyć oponę rowerową – oczywiście należy to zrobić na obręcz roweru (koło rowerowe). Warto zwrócić uwagę, że obręcz rowerowa ma dwie krawędzie na samej górze. Krawędzie te są tak naprawdę progami, które przytrzymują oponę na obręczy. A więc opona (jej kołnierz) będzie musiał być nałożony do wnętrza, między te dwie krawędzie obręczy koła.

Na początku należy sprawdzić czy opona rowerowa ma kierunkowość swojego obrotu. Będzie to widoczne na boku opony w postaci strzałeczki. Strzałka oznacza kierunek, w którym powinna się obracać podczas jazdy. Warto pamiętać, że jeśli rower mamy odwrócony do góry nogami – to kierunek strzałki będzie przeciwny podczas zakładania względem przodu roweru. Po obróceniu roweru obraca się też kierunek prawidłowego obrotu koła. Warto o tym pamiętać, bo wiele osób podczas tej czynności potrafi się pomylić.

Strzałka na oponie wskazuje prawidłowy kierunek obrotu – więc koło powinno prawidłowo się toczyć podczas jazdy zgodnie z kierunkiem tej strzałki z opony. Już przed nałożeniem koła na obręcz trzeba to ustalić. Dlatego że większość obręczy kół rowerowych nie jest dowolnie dwustronna – jest duże znaczenie, którą stroną je zamocujemy. Na kole roweru mogą być przecież zamocowane wolnobiegi, kasety, wtyczki do prądnic. Dlatego muszą być zakładane tylko z tej strony widełek – na jakiej znajduje się kontumacja ich urządzeń.

Narzędzia do zakładania opon rowerowych – samemu proponuję zawsze „łyżki” wykonane ze stali (choć większość cyklistów wybiera i poleca z plastiku). Plastik potrafi się wyginać i sprawiać duże trudności podczas podważania kołnierza opony. Dlatego polecam wszystkim łyżki stalowe, mimo że wiąże się to z ryzykiem. Mają oczywiście one także swoje wady – brak umiejętności ich wykorzystania może skutkować lekkim odciskiem w miększej obręczy. Także możliwe jest szczypnięcie dętki, podczas gdy będzie nieumiejętnie zakładana opona. Jednak zdarza się to bardzo rzadko, a gdy zakłada się oponę i robi to uważnie – nie powstanie żaden problem.

Jak zakładać oponę na obręcz koła – kiedy ustaliliśmy już prawidłowy obrót koła i kierunek obrotu opony. Należy jedną krawędź opony nałożyć na obręcz koła. Oponę zakładamy tylko jedną krawędzią na jedną krawędź obręczy. Następnie gdy na całej długości to wykonamy, to umieszczamy dętkę w oponie.

Na początku warto umieścić wentyl rowerowy w otworze do tego przeznaczonym w obręczy koła. Gdy prawidłowo przepośćmy przez ten otwór wentyl dętki, powinniśmy ułożyć w miarę możliwości dętkę w środku opony. Na pewno będzie miejscami ona się wysuwać i wypadać, nie trzeba się teraz tym przejmować.

Kolejnym krokiem jest zamykanie już opony roweru na obręczy. Powinniśmy teraz zacząć nakładanie drugiej krawędzi opony na drugą krawędź obręczy koła. Robimy to od strony gdzie jest ta widoczna przestrzeń – od której wkładaliśmy dętkę do opony. Kołnierz opony rowerowej zakładamy na obręcz, w taki sposób – aby dobrze wszedł i zakłębił się w obręczy.

Pamiętajmy że dętka musi być wewnątrz opony, a nie być przyszczypnięta przez kołnierz opony do krawędzi obręczy koła. Na początku opona łatwo będzie się nakładać na obręcz. Im więcej jej nałożymy, tym stanie się ona ciaśniejsza i coraz trudniej będzie nachodzić do zamknięcia całego obwodu. Pamiętajmy aby dobrze układać wewnątrz opony dętkę, tak aby nigdy nie została przytrzaśnięta przez kołnierz opony do obręczy koła – podczas naszego montażu.

W miejscu gdzie opona nie będzie chciała łatwo wchodzić na obręcz, należy wykorzystać łyżki. Wystarczy podważenie kołnierze opony w oparciu łyżki o obręcz koła. Tak aby kołnierz opony wskoczył do środka obręczy koła. Z reguły trudność taka powstaje na ostatnich 30 – 40 cm do zakończenia zakładania opony na obręcz w rowerze. Wszystko to przy takich trudnościach, powinno się zakładać za pomocą łyżek rowerowych.

Kiedy opona jest założona to jeszcze nie koniec. Teraz można ją dookoła lekko oklepać dłonią. Tak aby, kołnierz opony dokładnie i równo wszedł w obręcz koła. Następnie dobrze jest napompować oponę do około 25-40% jej pojemności (aby była miękka ale już z poduszką powietrzną). Następnie obracać kołem i ponownie uklepywać oponę lub podskakiwać nią na twardym podłożu (lekko kozłować). Wtedy dokładnie ułoży się wszystko – dętka w opinie i opona na obręczy koła. Gdy to wykonamy wystarczy napompować oponę już do pełna – lub dopiero po założeniu jej na rower. Samemu pompuję ją od razu do pełna.

Wszystko zostało już wykonane – opona jest założona prawidłowo na koło rowerowe. Jeśli posiada się hamulce typy V-brake – to na pewno może być potrzebna ich regulacja. Gdy mocuje się koło w rowerze, zawsze jest trochę zmieniona jego pozycja, przez co hamulce tego typy wymagają regulacji. To wszystko, zapraszamy do kolejnych tematów w serwisie.

3 komentarze

  1. Suder pisze:

    Robię dokładnie tak samo jak opisane jest w artykule. Kiedyś stosowałem trochę inną metodę, ale z niej zrezygnowałem. Dawniej wkładałem dętkę do opony, na tyle na ile się dało. Następnie zakładałem całość opony na obręcz koła. Było wtedy więcej problemów niż z tym co jest przedstawione w filmie. Obecnie zakładanie opony rowerowej zajmuje mi nie więcej niż około jedną minutę czasu. Faktycznie do takiej pracy przydają się łyżki, samemu też stosowałem stalowe. Obecnie mam i stalowe i te z plastiku. To w zależności od tego jak trudno nakłada się daną oponę na około.

  2. Juliusz Lawskin pisze:

    Potwierdzam że większość serwisantów rowerowych poleca łyżki wykonane z tworzywa sztucznego. Dla mnie to trochę dziwne. Z tego powodu, że jeśli używa się ich umiejętnie to nawet stalowymi nie można zrobić problemu. Samemu zawsze używam również stalowych, test tworzywa albo są za grube albo zbyt delikatne. Zakładanie opony na obręcz koła roweru to nic trudnego. Na początku na pewno można mieć jednak z tym problem, bo mimo wszystko ma to kilka zasad. Dobry rzeczowy tekst i fajnie zaprezentowany film. Pozdrawiam J.L.

  3. Morbert pisze:

    Wczoraj zakładałem koło do taczki. Miałem przebitą dętkę i stało na kapciu, musiałem zdjąć oponę i zakleić dętkę. Wszystko naprawdę wykonywało się to dokładnie tak jak w tym artykule, wszystko dosłownie na tych samych zasadach. Nie tylko w rowerze ale także przykładowo kole taczki. W motocyklu też jest podobnie jak w rowerach, ogólnie tam gdzie trzeba założyć oponę na obręcz to te zasady każdemu się sprawdzą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *