Jaki softbox wybrać – najlepszy

Jaki softboxWiele osób szukających dobrego softboxa może mieć dylemat co wybrać, aby był to najbardziej optymalny sprzęt do własnych potrzeb. Uwagę należy zwrócić na poszczególne elementy – tak aby wybrać najlepszą opcję w rozsądnej cenie.

Po pierwsze należy określić jaką wielkość ma mieć oprawa Softbox-a – małe jakie są najtańsze o wymiarach 40×40 cm mogą nie wystarczyć jeśli ktoś używa go do doświetlenia większej powierzchni miejsca. Takie małe są dobre jako wspomaganie lub dla oświetlenia korpusu postaci z bliska jeśli jest ona w miarę nieruchoma.

Jeśli ktoś prowadzi prezentację powinien określić na jakich powierzchniach jest ona wykonywana i nabyć softboks taki jaki będzie pokrywał doświetleniem jej cały zakres. Lepszym rozwiązaniem zawsze jest wymiar 50×70 i więcej cm. Warto pamiętać, że te prostokątne można ustawiać zarówno w pionie jak i poziomie co zwiększa możliwości jego wykorzystania, jakich nie mają te na bazie kwadratu.

Kolejna sprawa to ilość oraz rodzaj źródeł światła czyli żarówki. Im softboks ma ich więcej tym lepiej. Nie trzeba wszystkich używać ale jest dzięki nim możliwość sterowania natężeniem światła. Problem jeśli ma to urządzenie tylko jedną żarówkę – wtedy moc jest regulowana tylko silą żarówki oraz odległością go od obiektu doświetlenia.

Najlepiej aby miał on co najmniej 2 żarówki a optymalnie 4 do 5, oraz aby każda miała osobną regulację włącznika – lub co najmniej były sterowane parami. Warto od razu mieć to na uwadze, bo jest to bardzo przydatne w pracy.

Przy wyborze foftboxa warto także sprawdzić czy zestaw opłaca się bardziej czy skompletowanie go osobno samemu. Jest to warte uwagi, gdyż często można na tym zaoszczędzić sporo pieniędzy.

Ostatnia rzecz to statyw – trzeba pamiętać że żarówki jak i oprawa oraz pozostałe elementy ważą – dlatego statyw musi być przystosowany do obciążenia co najmniej takiego ile waży zestaw. Raczej zaleca się mocniejsze statywy jakie mogą dźwigać więcej niż 2 kg.

Wysokość pracy zestawu oraz waga i stosowanie dodatkowych przesłon czy dyfuzytorów to już sprawa indywidualnych potrzeb. Zapraszamy do kolejnych artykułów.

3 komentarze

  1. Fotojocker pisze:

    Świetnie poprowadzony temat, dobre spojrzenie bez nadmuchanego ego. Także myślę że takie optymalne są dwa 50×70 i powinny wystarczyć w zdecydowanej większości przypadków. Dobre doświetlenie sceny jest bardzo ważne dla jakości filmu i sprawdza się to u mnie doskonale.

  2. Dniewski pisze:

    Ja miałem taki na 4 żarówki ale każda sterowana była osobno. Dobrze się sprawdza ale to nie jest potrzebne większości osób. Wystarcz większości dwa punkty świetlne po bokach. Także fajnie się sprawdza jakiś green scren z tyłu ale niekoniecznie zielony może być dowolnego koloru.

  3. Turuszko Piotrek pisze:

    W zasadzie wybrałem dla siebie softbox prostokątny na 1 żarówkę tylko są go dwie sztuki. Oświetla mnie z dwóch stron po równo. Bardzo dobre i skuteczne rozwiązanie. Żarówka mocy 200 Wat czyli razy 2. Bardzo dobrze i czytelnie doświetlona scena. Oczywiście na nim zakładam tą białą ścierkę czyli dyfuzor czy jak ona się nazywa. Wada to konieczność posiadania spore miejsca na ich rozstawienie i odległość os obiektu nagrywanego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *