Jaki statyw wybrać do aparatu i kamery

Wybór statywuPrzy wyborze dobrego statywu do fotografii jak i nakręcania filmów trzeba brać pod uwagę wiele czynników, jakie mają kolosalne znaczenie na wygodę pracy jak i jej możliwości.

Większość sprzętów dostępnych w sklepach jest tylko namiastką statywu wartego uwagi z czego warto sobie zdawać sprawę.

Jednorazowy zakup dobrego statywu jest znacznie bardziej opłacalny niż nabywanie niskiej jakości tego typu sprzętu, jaki w rzeczywistości bardzo szynko ulega uszkodzeniom oraz nie zapewnia wygodnej ani wszechstronnej możliwości pracy.

Przy wyborze statywu trzeba mieć na uwadze zakres jego pracy. Chodzi tutaj o to jak mocno można go rozłożyć – czyli minimalny i maksymalny zakres wysokości oraz czy jest dodatkowo funkcja fotografowania do dołu głowicą, co jest niezbędne w dobrych zdjęciach makro. Zakres powinien wynosić od około 50 do 160 cm oraz dodatkowo zmienna na niższe ustawienia nogami lub głowicą zmienną do zdjęć makro (5 cm wzwyż).

Niezbędne jest sprawdzenie stabilności konstrukcji – na statywie nie może być najmniejszych luzów, gdyż one niszczą jakość zdjęć jak i prowadzą do coraz większych szczelin a następnie złamań statywu. Statyw musi być po rozłożeniu i skręceniu sztywny.

Typy głowicy – najlepsza wydaje się kulowa 3D. Natomiast nie ma sensu nabywać prowadnic jeśli ma się niskiej jakości statyw, gdyż i tak działają one skokowo a dodatkowo mają luzy i drgania.

Nogi statywu muszą być na tyle przemyślane aby dało się je dostosować do podłoża – dobrze gdy mają na spodzie zaczepy oraz gumki antypoślizgowe. Także warto zwrócić uwagę na pracę nów. Muszą być one niezależne a nie zintegrowane wszystkie razem. Każda noga powinna pracować osobno a dodatkowo mieć blokadę i spust mocy maksymalnego jej rozchylenia.

Każdy dobry statyw – szczególnie z tych dużych, musi posiadać poziomicę aby dostosować równe ustawienie – to jest niezbędne gdy podłoże jest nierówne lub wszystkie nogi nie mogą być rozłożone na tym samym poziomie jak i dostrajają się ustawienia głowicy poprzez ustawienia poziomicy.

Dobrze gdy statyw ma takie dodatki jak mocowanie na ciężarek na haku oraz element szybkiego wyjmowania stopki – koniecznie wraz z dodatkową blokadą (zawleczkową) przed wypadnięciem i otworzeniem się uchwytu stopki aparatu samemu.

Im więcej maksymalnego udźwigu ma statyw tym lepiej – wtedy można mocować na nim większe ciężarki dociskowe oraz stosować cięży sprzęt fotograficzny. 4 kg obciążenia pracy i 10 kg ciężarku jest optymalne. Waga statywu też ma znaczenie – powinna być ona nie większa w większości przypadków niż do 2 kg aby łatwo go transportować i przenosić.

Na uwadze trzeba mieć rurki nóg – im one są grubsze tym bardziej stabilna konstrukcja, dobrze gdy nogi są z rurek okrągłych a nie prostokątnych jakie często mają luzy.

Punkt najważniejszy aby statyw miał jak najmniej elementów plastikowych – jedyne dopuszczalne to blokady wysuwania nóg, ale absolutnie nigdy elementy łączeń statywu ani szczególnie głowica, stopki, i szybkie złącze. To jest najważniejsze gdyż plastiki zawsze są bardzo mało trwałe oraz mają duże luzy a tym samym są niebezpieczne mimo że bywają to drogie sprzęty o niskiej jakości. Zapraszamy do kolejnych tematów.

Jeden komentarz

  1. OxynA pisze:

    Im mają one więcej w sobie plastiku to tym szybciej przestają sprawnie działać. Im mają więcej metalu to tym dłużej można się nimi cieszyć. Szczególnie narażone na uszkodzenia zawsze są mimo wszystko nogi. Tam trzeba unikać jak ognia wszelkiej koligacji z tworzywem co niestety jest bardzo trudne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *