Jaki wybrać rozmiar kół w rowerze – najlepsza wielkość koła rowerowego

Wielkość kuł roweruKoła rowerowe mają bardzo różne rozmiary – od tych najmniejszych w rowerach dziecięcych które mają około 16 cali do rozmiaru dla dorosłych na przykład aż 29 cali. Obecnie jest wiele różnych wielkości kół rowerowych i na przestrzeni ostatnich lat powstają dodatkowe jeszcze nowe.

Na początku trzeba jednak zdać sobie sprawę – że pojawianie się nowych rozmiarów nie zawsze jest oparte na sensownych potrzebach. Często jest to sam chwyt, mający jeszcze bardziej różnicować sprzęt i go wyróżnić na tle konkurencji.

Każdy użytkownik roweru może mieć własne potrzeby co do wielkości kół rowerowych – jednakże zdecydowana większość osób (około 95%) będzie stosowała rower do tradycyjnej jazdy turystycznej lub miejskiej. Tej największej grupie osób najbardziej sprawdzają się klasyczne podejścia do rozmiarówki kół.

Dla osób dorosłych w zasadzie do wyboru są koła w zakresie od 26 do 29 cali – z reguły ten podział jest rozłożony na koła średnicy 26, 27,5 oraz 28 i 29 cali. Z czego klasycznymi rozmiarami o najdłuższym stażu jest oczywiście 26 i 28 cali. Znacznie później zaczęły się pojawiać dodatkowe rozmiary.

Pokonywanie przeszkód na trasie – jest to oczywiste, że im większe koło tym łatwiej jest mu pokonać przeszkody. Wysokość przeszkody jest do większej obręczy porównawczo mniejsza niż do koła mniejszego. Znacznie łatwiej też pokonywać bez większych wstrząsów krawężniki, korzenie i inne elementy na trasie na dużych obręczach. Mniejsze będą miały mocniejsze uderzenie, z racji na większą skalę progu do ich wysokości najazdu.

Przyczepność – chodzi o to jak dobrze jest zakotwiczone koło do podłoża po jakim się porusza. Im jest większe, tym większy jest punkt styku opony z podłożem. Im jest tego więcej to jest mocniejsza przyczepność i lepsza a tym samym kontrola jazdy, hamowanie i mniejszy ewentualny poślizg.

Szybkość – wielkość całego koła roweru wpływa zdecydowanie na możliwości szybszego pokonywania większego dystansu. Im jest większe, tym szybciej przy jednakowym wysiłku można na nim przebyć dystans. Zasada jest prosta – na jednym obrocie korby koło mniejsze pokona mniejszą odległość niż duże. A więc im koło jest większe, tym mniejszy jest potrzebny nakład siły na ten sam dystans a prędkość także jest większa.

Przyspieszenie – im teoretycznie jest mniejsze tym jest przyspieszenie większe. O ile większe szybciej się toczy gdy już jest rozpędzone przy jednakowym nakładzie siły pokonuje więcej trasy. To jednak mniejsze szybciej wystartuje. Jednakże jest to tylko faza początkowa, a więc bardzo mało istotna dla osób nie biorących udziału w zawodach.

Waga – im większe koło roweru tym jest cięższe. Sama obręcz oraz szprychy ważą już więcej a dodatkowo dochodzi jeszcze opona. Innymi słowy rozmiar 26 cali względem 29 będzie sporo lżejszy przy zachowaniu takich samych technologii obręczy i opony. Sam materiał na większe będzie ważył po prostu więcej.

Zwrotność – im mniejsze tym bardziej zwrotne i może pokonywać łatwiej ciaśniejsze przeszkody. Im jest większe to tym większy jest obrys koła a tym samym zwrotność i zdolność do pokonywania gęstych przeszkód jest słabsza – szczególnie gdzie liczy się duża zwrotność – wygrywa te o mniejszym obwodzie. Jest to czynnik dla typowych cyklistów bardzo mało istotny. Dla sportowców na torach przeszkód może mieć znaczenie, ale nie dla osób podczas jazdy turystycznej czy rekreacyjnej.

Wzrost kierującego rowerem – absolutnie nie ma to znaczenia. Błędne jest przekonanie, że osoby niższe muszą mieć mniejsze koła a wysokie większe. Wzrost cyklisty nie ma realnego znaczenia, gdyż parametry dopasowania wynikają głównie z wielkości ramy roweru oraz dodatkowo ustawień wysokości kierownicy i siodła.

Cena sprzętu – w zasadzie, te które są rozmiarami klasycznymi są tańsze od nowszych i mniej popularnych rozwiązań. Cenowo najlepiej wychodzi to co jest ugruntowane czyli 26 lub 28 cali. Jest większa dostępność takich sprzętów, niż nowsze rozwiązania 27,5 czy 29 (choć 29 staje się także dość popularne).

Cena jest większa większych – dlatego, że potrzeba więcej materiału aby wyprodukować jednostkę towaru – niż te o mniejszych obwodach. Inna sprawa, to większa dostępność a tym samym rywalizacja cenowa w tradycyjnych standardach.

Do jazdy turystycznej czy rekreacyjnej w zasadzie im większe koło roweru tym lepsze – jednakże dobrze jest trzymać się standardu 28 cali lub 29. Do jazdy silnie terenowej może być to 28 lub standard 26. Należy jedna pamiętać o dobrze dobranym ogumieniu do tego, po jakich drogach i terenie najczęściej się poruszamy. Zapraszam do komentarzy i kolejnych artykułów w serwisie.

Jeden komentarz

  1. Kaban Andrzej

    U siebie mam zawsze 28 cali na kole. Ale bez problemu bym zmienił je też na większe, tylko że do tego trzeba zmienić całą ramę roweru aby mocowania były w dobrych miejscach wtedy. Im większe tym lepiej się jedzie i szybciej. Na tych co miałem dawno temu 26 z MTB było dynamicznie ale dość wolna jazda.

Skomentuj Kaban Andrzej Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.