Jakie wybrać siodełko do roweru

Siodełko roweru dobreW sprzedaży mamy ogromną ilość różnych rodzajów siodełek rowerowych. Często bywa że idąc do sklepu czy przeglądając aukcje nie wiemy jakie wybrać siodełko bo jest ich bardzo duża ilość a każde jest inne.

Tutaj nie chodzi o ich wygląd ale o kształt, wykonanie, stelaż i tworzywo z jakiego jest zrobione.

Obecnie już raczej nie zwraca się uwagi na zwykłe siodła nie profilowane gdyż mają one słabszy komfort jazdy ale i sama jazda nie należy do zdrowotnych przez naciski jakie wywierają na nasze ciało – szczególnie u mężczyzn. Ergonomia siodła jest bardzo ważnym elementem, jeśli osoba dużo jeździ, potem zawsze wygoda, moc tworzywa i stelaży oraz na końcu sam wygląd.

Siodełka ergonomiczne to takie które mają wyraźnie wcięty środek, widać na nich wyższe podpórki na pośladki oraz dziurę bądź głęboki rowek na środku. Najlepszym zastosowaniem tutaj jest otwór, gdyż dodatkowo spełnia funkcję wentylacyjną – gdy się jedzie po wodzie bez błotników niestety można być ochlapanym na 4 literach.

Siodełko powinno być długie na około 27 czy 29 cm i szerokie w tylnej części na około 14 cm a przedniej na około 6 cm. Jego wykonanie powinno być ze skóry naturalnej lub sztucznej.

Dobrze gdy jest przyczepione na przykład na obejmie z śrubkami lub klejone gładko. Sam stelaż siodełka jest bardzo ważny, w hipermarkecie często są bardzo ciekawe siodełka posiadające stelaż (są to te rurki którymi się montuje siodełko) o grubości zaledwie 5 mm.

Takie rurki wygną się bardzo szybko i siodełko będzie tylko do wyrzucenia. Jednym zdaniem im grubszy stelaż tym lepsze siodełko w wytrzymałości. Dobrze gdy jego stal jest węglowa, czyli nierdzewiejąca przez warunki pogodowe. Siodło dobrze gdy ma otoczki plastikowe od spodu co poprawia jego wytrzymałość na przykład gdy opieramy rower o mury, drzewa itp.

To tyle do siodełek na zaczepy rurkowe a teraz kila słów o tradycyjnych, czyli zakładanych na rurę z maszynką do zacisku czyli śrubką. Sprawa z siodełkami ma się podobnie lecz tutaj mamy jeszcze opcję że takie siodła mogą posiadać sprężyny jako amortyzator.

Wtedy warto sprawdzić czy aby samo poszycie siodełka jest miękkie i będzie wygodne, gdyż sprężyny nie zamortyzują naszej podroży po drodze gładkiej.

Często w tego typu siodełkach są twarde powierzchnie, więc tutaj kupujmy ostrożnie szczególnie gdy jeździmy daleko. Warto także sprawdzić sprężyny czy działają dobrze i płynie a nie są twardymi zwijanymi drutami.

Siodełka na zacisk motylkowy wymagają dużo kombinacji (w przeciwieństwie do montowanych na imbusa do sztycy) przy zakładaniu i regulacji do której potrzebne są klucze, mniejsza ergonomia zazwyczaj bez wycięć choć nie ma na to reguły. Nie nadają się te siodełka do szybkiej jazdy – są to kroje raczej typu maksymalnie komfortowego.

Wcześniej podane rozmiary siodełka służą do jazdy rekreacyjnej i szybkiej. Im z reguły jest siodełko węższe tym szybciej można jechać – nie ma to wpływu na nic poza nogami, że są w mniejszym rozchyleniu i szybciej w pozycji prostej mogą kręcić korbą niż rozchylone na boki.

Do niewygodnych siodełek można zastosować nakładki żelowe które je zmiękczą – choć także służą do ochrony powierzchni siodełka przed uszkodzeniami. O siodełkach rowerowych warto przeczytać więcej. Zapraszamy do pozostałych artykułów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *