Najlepsze dynamo do roweru – Jakie wybrać
Wybór dobrego dynama do roweru jest ważny jeśli decydujemy się na takie rozwiązanie z oświetleniem roweru. Rozróżniamy dwa rodzaje dynam do roweru, pierwsze z nich jest tradycyjne zewnętrzne obracające się o oponę lub obręcz koła.
Drugi typ to dynama montowane w piaście roweru obracające się cały czas podczas jazdy rowerem.
Jakie dynamo rowerowe wybrać – dynama jak już jest napisane wyżej dzielą się na dwa rodzaje. Każdy z tych rodzajów ma zalety i wady o których także w tym artykule. Jako pierwsze opisze dynamo tradycyjne czyli obracające się od obręczy roweru lub opony na rolce.
Dynamo tradycyjne do roweru – jego główne zalety to to że można je odłączyć aby nie stawiało oporu. Jest to dynamo zewnętrzne więc łatwo zamienić je na lampki elektryczne na baterie. Stawia stosunkowo spory opór podczas jazdy rowerem.
Moc takiego dynama jest średnia, zależna od prądnicy i jej wielkości. Dynamo te można używać tylko wtedy gdy go potrzebujemy gdyż to my wybieramy czas jego pracy.
Dynama w piastach roweru. To jest nowszy typ dynam, jest zamontowane na przedniej piaście roweru. Podczas jazdy rowerem pracuje te dynamo cały czas bez ustanku. Jego opór jest stosunkowo mały i bardzo trudno jest je wyczuć podczas średnich wyjazdów. Na dalsze trasy może być to odrobinę ujmujące siły ale w wyjazdach średnich to dobre rozwiązanie.
Problem z tego typu dymaniami jest jeden – stanowią one piastę roweru. Co więcej aby przestać używać te dynamo trzeba wymienić piastę na zwykłą a często całe koło. Gdy się zepsuje takie dynamo praktycznie pociąga za sobą duże koszta wymiany całego koła lub dynama które nie jest tanie.
To więc jakie dynamo wybierzemy do roweru powinno być przemyślanym wyborem. W nowszych rowerach są stosowane zawsze dynama na piastach roweru. Myślę że jest to nowy ale i sprawdzony już sposób któremu warto zaufać.
Także te dynama są mocniejsze mimo ze stawiają mały opór podczas jazy rowerem. Zapraszamy do kolejnych artykułów.
Zdecydowanie najlepsze uważam, że są te w piastach. Może pracują cały czas ale za to ogólny wysiłek podczas ich pracy jest mniejszy niż te boczne. Inna sprawa oświetlenie bateryjne może nagle zawieść i stwarza problemy na długich wyprawach. Te z dynama to z reguły przepalenie tylko może być żarówki lub nawet nie o ile jest diodowe.