Net w tenisie stołowym – zasady kiedy występuje

Net w tenisieNet w tenisie stołowym to nic innego jak potrącenie siatki podczas wykonywania serwisu. Jednakże nie każde potrącenie siatki w serwisie jest netem – niektóre oznaczają stratę punktu a inne konieczność powtórzenia serwisu bez utraty punktu.

Net występuje wtedy gdy wykonamy prawidłowy serwis piłką – czyli gdy piłka odbije się od naszej rakietki a następnie od naszej połowy stołu i podczas przelotu na stronę stołu przeciwnika dotknie ona siatki.

Zagranie z netem powtarza się z reguły do czasu wykonania serwisu bez potrącenia siatki przez piłkę.

Net nie występuje i nie ma powtórzenia a następuje aromatyczna utrata punktu w przypadku gdy piłka zatrzyma się na siatce podczas serwisu na naszej stronie stołu lub gdy przejdzie przez siatkę ale nie dotknie strony stołu przeciwnika. W takich wypadkach nie ma netu a tylko traci się punkt po przez wykonanie złego zagrania.

W niektórych turniejach oraz zawodach net jest dopuszczalny do trzech razy z rzędu a za czwartym razem może nastąpić utrata punktu. To zawsze powinno wynikać z regulaminu rozgrywek.

Net także nie występuje podczas gry w tenisa stołowego gdy piłka dotknie siatki już podczas wymiany piłek. Występuje on tylko przy rozpoczęciu gry czyli serwisu. W przypadku już trwającej gry gdy piłka dotknie siatki i przejdzie na stronę przeciwnika gra nadal się toczy – jeśli przeciwnik jej nie odbierze (a z reguły jest ona prawie że niemożliwa do odebrania) to traci na niej punkt.

Wiele zawodników często podczas gry specjalnie puszcza bardzo niskie piłki aby zahaczyły po siatce przy uderzeniu top spinowym lub bardzo niskie nad siatką back spiny aby przeciwnik nie przebił piłki – jednakże tutaj już nie chodzi o net a o samą barierę jaką jest siatka i jej wykorzystanie w taktyce gry.

Jak przydatny jest artykuł?

Średnia ocen 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten temat jeszcze nie ma oceny.

Dziękujemy, że uznałeś artykuł za przydatny.

Zobacz nasz Facebook i YouTube!

Przykro nam, że artykuł nie był dla Ciebie przydatny!

Postaramy się go poprawić w ciągu 7 dni.

Powiedz nam, jak możemy ulepszyć ten artykuł?

Udostępnij na:

11 komentarzy

  1. Kamil22 pisze:

    Często na zawodach nawet można spotkać ludzi co źle interpretują net w tenisie stołowym. Albo myślą że tracą punkt lub myślą że gra się dalej bez powtórki. Lub nawet jak piłka dotknie siatki ale nie stołu u przeciwnika to że też się powtarza a przecież tracą punkt. Fajnie że poruszyliście ten temat.

  2. Marcin pisze:

    A co w przypadku gdy jest net i widać że piłka wyleci poza stół lecz przeciwnik ją odbierze nad stołem ?
    Pozdrawiam serdecznie 🙂

    1. ToTemat pisze:

      To jest bardzo dobre pytanie. W przypadku netu, przeciwnik nie powinien wykonywać odbierania. Bo przeciwnik popełnił głupotę z tego powodu, że ten co wykonywał serwis by wtedy stracił punkt – a tak jest tylko powtórka serwisu. Czyli ten odbierający piłkę doprowadził do tego, że nie zyskał pewnego punktu a jedynie powtórkę dla przeciwnika.

  3. Kamilek pisze:

    Ile razy może być pod rząd net, jeden raz i za drugim jest punkt dla przeciwnika czy nie?

    1. Jeśli to zawody to zgodnie z regulaminem zawodów. Nie ma przepisów odgórnych, mówiących ile razy może być z rzędu net. W grach innych niż zawody – może być to sprawa ustalana z zawodnikami. Z reguły ustala się, że 3 zepsuta próba serwisu po przez dotknięcie siatki – jest już stratą punktu. Ale to nadal tylko ustalenia stron. Raczej nigdzie nie spotkałem się z tym, ze drugi net jest stratą punktu. Z reguły była to 3 błędna piłka, lub dowolna ilość bez utraty punktu.

  4. Lewy pisze:

    Witam, mam takie pytanie. W grze deblowej przy serwisie jak piłka dotknie siatki i spadnie po lewej stronie stołu u rywala (tej nieprawidłowej) to jest net czyli powtórka serwisu czy jest strata punktu? Proszę o odpowiedź.

    1. Bardzo dobre pytanie i bardzo złożone. Będzie to zależne od zasad na danej rozgrywce. Nie ma jednoznacznych przepisów w tej kwestii, na każdym typie zawodów. Dotknięcie siatki powoduje NET, a net to zawsze powtórzenie zagrania (a i to czasami do ustalonej regulaminowo ilości – czasami regulamin określa – do 3 netów pod rząd, 4 strata punktu). Bo zobacz, jeśli piłka uderzyła w siatkę, ale przeszła – to nikt nie jest w stanie powiedzieć, czy jej tor lotu i ostatecznie upadku – nie był spowodowany netem. A tym samym, utrata punktu, by zabierała możliwość powtórzenia serwisu przy faktycznym necie. Więc w zasadzie były by to podwójne standardy, zależne od szczęcie gdzie padnie piłka po necie, a nie faktycznej uczciwości gry.

      Także net będzie nadrzędny, jeśli występuje – gdy piłka dotknie stołu w większości przypadków. Bez netu ale zła strona, także ma różne rozwiązania – z reguły to strata punktu. Ale w niektórych grach, jest to powtórzenie. Jednak najczęściej będzie to strata punktu. Nadrzędne jest zatem to, co zdarzyło się pierwsze z zdarzeń nieprawidłowej wymiany piłki podczas gry.

  5. Lewy pisze:

    Liczyłem na krótką i konkretną odpowiedź :-). To zapytam jak to wygląda na poziomie Polskiej Superligi tenisa stołowego. W grze deblowej po serwie piłka dotyka siatki i wpada w lewe pole rywala (to nieprawidłowe). Jaką decyzję podejmuje sędzia?

    1. Sędzia podejmie taką, jaka będzie wynikała z regulaminu zawodów lub ustaleń narady sędziów w sytuacjach niejasnych. Jeśli takie nie będę objęte regulaminem. Jest to po za zakresem mojego zainteresowania oraz kompetencji. Interesuję się sprzętem i techniką gdy, od strony jej fizyki oraz powiązanej z nimi regulaminami. Natomiast nie regulaminami samej rozgrywki w trakcie. To są zupełnie inne zbiory przepisów. O tym też informują na stronie o mnie (zakres mojej specjalizacji i kompetencji). Strona zawodnicza, nie jest moją dziedziną zainteresowania. Tylko technika oraz sprzęt.

      W super lidze mogę tylko zakładać, że będzie to strata punktu z racji na oszczędność ram czasowych. Natomiast ich regulamin rozgrywek na pewno jest opublikowany i trzeba się wczytać w jego zasady. Nie ma jednych odgórnie narzuconych reguł, na każdy typ sytuacji w tenisie stołowym. Do każdych zawodów powstaje osoby regulamin, bardziej lub mniej rozbudowany. Nie może być w punktach zbieżnych tylko odmienny od ogólnych przepisów. A ogólne przepisy tego moim zdaniem nie określają. A przynajmniej nigdy takich nie widziałem w żadnym dokumencie nadrzędnym nad formą rozgrywkową.

      1. Lewy pisze:

        W przepisach gry PZTS (https://pzts.pl/files/www/ogolne/20150624_sedziowie_przepisy.pdf) w punkcie 2.9.1 czytamy: “Wymiana powinna być powtórzona: jeśli podczas podania piłeczka dotknie zestawu siatki, pod warunkiem, że podanie jest prawidłowe w inny sposób, …”
        To moim zdaniem oznacza, że w przypadku o którym pisałem powyżej, serwujący w deblu tracą punkt. Czy tak?

        1. Samemu nie jestem osobą kompetentną od regulaminów rozgrywek. Mogę tylko na logikę przyjąć coś takiego (na bazie dokumentu, który Pan dostarczył): jeśli net pojawia się w serwisie, gdy jedynym uchybieniem tego serwisu, było dotknięcie siatki i następuje wtedy powtórzenie. Oznacza to założenie, że dotknięcie siatki – nie zmienia dopuszczalnie toru lotu piłki (nadal wypadnięcie piłki za stół, bez prawidłowego dotknięcia blatu przeciwnika – oznacza stratę punktu). Więc w grze deblowej, jeśli bazować na tej logice pierwszego argumentu – wychodzi, że powinna być to strata punktu.

          Wynika to z tego, że w grze pojedynczej, liczy się prawidłowy serwis, pomimo dotknięcia siatki – która daje powtórzenie. Także w grze deblowej, by przepisy były spójne, moim zdaniem musi być ten sam wymóg. Czyli nadal wymaganie prawidłowego serwisu – przy dotknięciu siatki do powtórzenia. Jeśli przepisy są więc konsekwentne, oznaczać by to musiało stratę punktu – jeśli piłka wyląduje po dotknięciu siatki, na nieprawidłowej stronie przeciwnika. To jest moje zdanie – na bazie dokumentu, który Pan podał w linku do przepisów PZTS. Tylko tak w mojej ocenie, wynika z niego logiczne przełożenie na grę deblową.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rodzaj subskrypcji: