Odchudzanie a bieganie z nadwagą – lepiej to przeczytaj!

Odchudzanie przez bieganieBieganie jest jedną z najpopularniejszych form aktywności fizycznej stosowanej w celu zrzucenia wagi. Problem w tym, że nie jest to forma dobra dla wszystkich. Wielu osobom z znaczną nadwagą bieganie może poważnie zaszkodzić na zdrowie.

Posiadając sporą nadwagę (określaną jako stan otyłości) – ma się mocno zawyżoną wagę względem prawidłowej masy ciała. To przede wszystkim własna waga, będzie działała bardzo szkodliwie dla zdrowia podczas biegów.

Biegnąc ze zbyt dużą wagą ciała, bardzo mocno obciążamy układ szkieletowy. W szczególność można uszkadzać kolana i ich stawy oraz więzadła. Również mogą pojawić się problemy w kościach śródstopia czy kostkach stopy. Jeśli otyłość jest znaczna, także może powodować problemy z kręgosłupem podczas biegów. Szczególnie, że podczas biegania sylwetka jest z reguły wychylona ku przodowi. Wtedy kręgosłup może być znacznie mocniej prasowany na krążkach międzykręgowych – masa przechyłu będzie przenoszona na krążek kręgosłupa jednocześnie go miażdżąc.

Osoby ze zbyt dużą nadwagą bardzo często łapią kontuzje. Warto wspomnieć, że nie wszystkie kontruje są oczywiste i odczuwalne. Odczuwalne mogą być przykładowo bóle kolan, inne natomiast mogą powstać bez dawania o sobie sygnałów. Lecz cicho i sukcesywnie pogarszając stan zdrowia.

Nadmierna waga zawsze będzie wpływała degradująco na kolana. Powód tego jest prosty, masa kostna nie została stworzona do podnoszenia tak dużej wagi. Dodatkowo biegnąc masa ciała zwiększa się dodatkowo jeszcze podczas samego tąpnięcia. Jest to w pewnym sensie jak wybuch uderzenia w kolanie. Dlatego im dłuższe biegi wraz ze wzrostem wagi, tym częściej pojawiają się cięższe i częstsze kontuzje.

Bieganie jest dobrą formą do spalania nadmiernej wagi. Jednakże istnieje powiedzenie by nie biegać aby się odchudzić – tylko się odchudzić aby biegać. Tutaj szczególnie dotyczy to osób z zauważalną otyłością. Osoby o umiarkowanej nadwadze mogę korzystać z biegania bez większych obaw. Natomiast dla osób z otyłością, bieg jako forma odchudzania będzie początkowo najgorszym wyborem.

Jeśli ktoś z dużą nadwagą chce rozpocząć odchudzanie przez biegi – to musi wziąć kilka czynników pod uwagę. Na początku do biegania trzeba zaopatrzyć się w prawdziwe buty do tego sportu. Inne mogą niedostatecznie amortyzować wcześniej wspomniane tąpnięcia stopy. Tąpnięcia stopy przenoszą zwiększenie masy uderzeniowej na kolana.

Następnie zanim zacznie się biegać, to należy przygotować do tego fizycznie ciało. Chodzi tu przede wszystkim o wzmocnienie nóg i ich więzadeł. Dlatego w pierwszej fazie odchudzania polecane są spacery a następnie szybkie spacery. Dopiero gdy nogi przyzwyczają się do takiej formy i realnie wzmocnią można pomyśleć o marszobiegach.

Należy jednak dobierać odpowiednią powierzchnię do takiej aktywności. Nie powinien być to asfalt czy chodnik. Powierzchnia także powinna amortyzować tąpnięcia podczas przemieszczania się. Może więc być to plaża, miękka polna droga, bieżnia czy choćby ścieżki z tartanu.

W pierwszej fazie planów odchudzanie poprzez bieganie, o ile otłuść jest znaczna – trzeba zaczadź od innej formy aktywności. Do wcześniej wspomnianych form można doliczyć jeszcze rower. Rower jest bardzo bezpieczny, bo nie obciąża stawów.

Bieganie jest dobrą formą do redukcji tkanki tłuszczowej. Jednakże ogromnym błędem jest rozpoczęcie biegania bez wcześniejszych przygotowań ciała. Chodzi tutaj o wzmocnienie nóg a także kondycji fizycznej a tym samym wydolności organizmu.

W przypadku osób otyłych, istnieje duże zagrożenie nie tylko od strony przeciążenia układu kostno-szkieletowego, ale także sercowo naczyniowego. Dlatego tak ważne jest powolne zwiększanie wymagań. Jednakże bez natychmiastowego przejścia do próby biegania, bez żadnych podstaw. Wtedy można tylko sobie poważnie zaszkodzić.

W odchudzaniu jest najważniejsza systematyka i silna wola oraz wytrwałość. Jeśli zadbamy o te 3 elementy, to rezultaty pojawią się bardzo szybko. Zapraszamy do kolejnych tematów oraz komentarzy.

3 komentarze

  1. Kosek

    Mocny i dobry temat. Mi to samo mówił dietetyk. Aby odchudzać się dietą oraz spacerami lub rowerem. Mówił także że bieganie będzie dewastujące moje nogi. Teraz korzystam ze spacerów aby się odchudzać.

  2. Biegacz

    Dobrze że ruszacie takie tematy. Bardzo niebezpieczne jest zrzucanie kilogramów na bazie biegów. Widziałem nawet w USA są grupy grubasy do biegu. Takie całkowite osoby z bardzo dużą nadwagą biegają. Pewnie potem wszyscy chodzą z balkonami po rozwaleniu kolan. Tragedia bieganie gdy kości nie są w stanie wytrzymać takich obciążeń.

  3. Brobpis Filip

    Bardzo wysoka jakość materiału. Wszędzie szukałem informacji czy mogę biegać aby się odchudzić. Dopiero tutaj znalazłem informację kiedy tak a kiedy nie. Czyli jak otyłość to nie biegać ale z nadwagą jeszcze można. To na razie trzeba przejść z otyłości od nadwagi BMI a potem zobaczymy co dalej. Dzięki wielkie za ten doskonały i merytoryczny temat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.