Od czego krzywią się koła w rowerze
Odkąd istnieją rowery istnieje problem scentrowanych kół rowerowych. Koła w rowerze krzywią się z kilu rożnych powodów ale zanim przejdziemy co najczęściej jest tego przyczyną, należy wspomnieć coś o obręczach kół.
Najbardziej narażone na skrzywienia są obręcze aluminiowe a potem dopiero stalowe. Obręcze jakie są najbardziej odporne na skrzywienia oznaczają się typem V.
Od czego krzywią się koła w rowerze – najczęstszą przyczyną skrzywień kół roweru jest samo zjeżdżanie rozpędzonym rowerem z krawężników i tak samo wjeżdżanie na krawężniki nie schodząc z roweru. Uderzenie kołem w krawężnik, dlatego tak mocno krzywi koła gdyż uderzenie jest punktowe na mały obszar obręczy. Tak samo działa zeskakiwanie całym rowerem podczas naszej jazdy z krawężników.
Kolejnym powodem skrzywień jest jazda po dziurach w drodze lub kocich łbach z dość sporą prędkością. Tutaj koło po prostu nie jest w stanie amortyzować wstrząsów i się odkształca.
Czasami koła roweru się krzywią przez sam fakt że jedzie na nich osoba o cięższej posturze, niż wytrzymałość napięcia szprych koła. W takich przypadkach należy kupić bardziej odporne obręcze.
Im więcej komorowe jest koło roweru – tym jego konstrukcja jest mocniejsza i bardziej wytrzymała na skrzywienia. Koła typu V lub U potrafią mieć po 7 komór usztywniających. Dobrze aby miało co najmniej 2 różne komory, ale im więcej tym lepiej.
Jazda po skosie także robi swoje – na przykład branie bokiem kamienia czy jazda po torze, gdzie na jedną stronę obręczy koła działa cały ciężar. Wtedy jest boczne napięcie, doprowadzające do zginania i luzowania szprych po jednej stronie obręczy.
Inna sprawa to jazda na słabo napompowanej dętce. Jeśli koło nie jest dobrze napompowane to każda nierówność wbija do felgi uderzenie. Wtedy bardzo łatwo i szybko można sobie uszkodzić obręcze. Rower powinien być zawsze sprawdzony przed jazdą, czy jest dostateczna ilość powietrza w kole. Jeśli są jakieś braki natychmiast powinno się je uzupełnić. Powinna się nie ugniatać opona w znaczny sposób, jak siądziemy całym ciężarem na rowerze.
Ostatnim powodem skrzywienia kół jest jazda na słabych obręczach przy braniu małego łuku na zakrętach – rower utrzymuje równowagę dzięki sile wyporu ale koła mają bardzo duże naprężenia i się krzywią.
Warto wspomnieć że w przypadku lekkiego skrzywienia kół należy natychmiast je prostować. W innym przypadku koło będzie się krzywiło coraz szybciej, do stopnia w którym naprawa będzie już niemożliwa.
Krzywe koła wpływają negatywnie na hamulce roweru oraz komfort jazdy a więc należy koła tym bardziej centrować najszybciej jak się tylko da, po stwierdzeniu odchyłów. Zapraszamy do kolejnych tematów.
Krzywią się od wszystkiego co nie jest dla nich bezpieczne. Faktem jest, że jazda po krawężnikach to najczęstszy powód. Wiele lat pracował mój ojciec w serwisie rowerowym połączonym ze sklepem. To od razu widać co było powodem skrzywienia, krawężniki a potem zbyt duża masa cyklisty do konstrukcji obręczy. Jak ktoś jest zbyt masywny dobrze aby miał grubsze koła czyli tym samym grubszą poduszkę powietrzną – ona zabezpieczy przed dociskaniem nierówności podłoża do obręczy podczas uderzenia.
W Sumie wyczerpaliście temat dlaczego te koła rowerowe mogą się wykrzywiać. U mnie najczęściej powodem były krawężniki. Zupełnie nie rozumiem tego, dlaczego na ścieżkach rowerowych, które przechodzą przez ulice budują krawężniki tak wysokie aby niszczyć sobie koła. Przecież jedzie się a tam nagle próg taki nawet bywa że mający 8 cm. Bardzo szybko to niszczy równe obręcze.
Tak samo jak się jeździ po polnych drogach i najeżdża na jakieś kamienie – a te wbiją się w oponę aż do obręczy. Wtedy także postępuje wykrzywianie obarczy koła roweru.