Od czego krzywią się koła w rowerze

Krzywe obręcze roweruOdkąd istnieją rowery istnieje problem scentrowanych kół rowerowych. Koła w rowerze krzywią się z kilu rożnych powodów ale zanim przejdziemy co najczęściej jest tego przyczyną, należy wspomnieć coś o obręczach kół.

Najbardziej narażone na skrzywienia są obręcze aluminiowe a potem dopiero stalowe. Obręcze jakie są najbardziej odporne na skrzywienia oznaczają się typem V.

Od czego krzywią się koła w rowerze – najczęstszą przyczyną skrzywień kół roweru jest samo zjeżdżanie rozpędzonym rowerem z krawężników i tak samo wjeżdżanie na krawężniki nie schodząc z roweru. Uderzenie kołem w krawężnik, dlatego tak mocno krzywi koła gdyż uderzenie jest punktowe na mały obszar obręczy. Tak samo działa zeskakiwanie całym rowerem podczas naszej jazdy z krawężników.

Kolejnym powodem skrzywień jest jazda po dziurach w drodze lub kocich łbach z dość sporą prędkością. Tutaj koło po prostu nie jest w stanie amortyzować wstrząsów i się odkształca.

Czasami koła roweru się krzywią przez sam fakt że jedzie na nich osoba o cięższej posturze, niż wytrzymałość napięcia szprych koła. W takich przypadkach należy kupić bardziej odporne obręcze.

Im więcej komorowe jest koło roweru – tym jego konstrukcja jest mocniejsza i bardziej wytrzymała na skrzywienia. Koła typu V lub U potrafią mieć po 7 komór usztywniających. Dobrze aby miało co najmniej 2 różne komory, ale im więcej tym lepiej.

Jazda po skosie także robi swoje – na przykład branie bokiem kamienia czy jazda po torze, gdzie na jedną stronę obręczy koła działa cały ciężar. Wtedy jest boczne napięcie, doprowadzające do zginania i luzowania szprych po jednej stronie obręczy.

Inna sprawa to jazda na słabo napompowanej dętce. Jeśli koło nie jest dobrze napompowane to każda nierówność wbija do felgi uderzenie. Wtedy bardzo łatwo i szybko można sobie uszkodzić obręcze. Rower powinien być zawsze sprawdzony przed jazdą, czy jest dostateczna ilość powietrza w kole. Jeśli są jakieś braki natychmiast powinno się je uzupełnić. Powinna się nie ugniatać opona w znaczny sposób, jak siądziemy całym ciężarem na rowerze.

Ostatnim powodem skrzywienia kół jest jazda na słabych obręczach przy braniu małego łuku na zakrętach – rower utrzymuje równowagę dzięki sile wyporu ale koła mają bardzo duże naprężenia i się krzywią.

Warto wspomnieć że w przypadku lekkiego skrzywienia kół należy natychmiast je prostować. W innym przypadku koło będzie się krzywiło coraz szybciej, do stopnia w którym naprawa będzie już niemożliwa.

Krzywe koła wpływają negatywnie na hamulce roweru oraz komfort jazdy a więc należy koła tym bardziej centrować najszybciej jak się tylko da, po stwierdzeniu odchyłów. Zapraszamy do kolejnych tematów.

2 komentarze

  1. Zawiert pisze:

    Krzywią się od wszystkiego co nie jest dla nich bezpieczne. Faktem jest, że jazda po krawężnikach to najczęstszy powód. Wiele lat pracował mój ojciec w serwisie rowerowym połączonym ze sklepem. To od razu widać co było powodem skrzywienia, krawężniki a potem zbyt duża masa cyklisty do konstrukcji obręczy. Jak ktoś jest zbyt masywny dobrze aby miał grubsze koła czyli tym samym grubszą poduszkę powietrzną – ona zabezpieczy przed dociskaniem nierówności podłoża do obręczy podczas uderzenia.

  2. W Sumie wyczerpaliście temat dlaczego te koła rowerowe mogą się wykrzywiać. U mnie najczęściej powodem były krawężniki. Zupełnie nie rozumiem tego, dlaczego na ścieżkach rowerowych, które przechodzą przez ulice budują krawężniki tak wysokie aby niszczyć sobie koła. Przecież jedzie się a tam nagle próg taki nawet bywa że mający 8 cm. Bardzo szybko to niszczy równe obręcze.

    Tak samo jak się jeździ po polnych drogach i najeżdża na jakieś kamienie – a te wbiją się w oponę aż do obręczy. Wtedy także postępuje wykrzywianie obarczy koła roweru.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *